Tohtoročné Vianoce budú drahšie, ako tie minuloročné. Môže za to rastúca inflácia, ktorá ťahá ceny nahor, ale aj surovinová kríza. Podľa údajov 365.bank 55 % Slovákov vníma svoju finančnú situáciu skôr negatívne, pričom tretina neverí v najbližšej dobe v jej zlepšenie. Pre stále rastúce ceny tovarov a služieb si mnohí nemôžu dovoliť míňať toľko, ako po minulé roky. Ukázal to prieskum pre spoločnosť Home Credit.
S koncom roka a pri príležitosti vianočných sviatkov prichádza aj zvýšený nápor na rodinný rozpočet. V dôsledku inflácie, ktorá podľa Štatistického úradu (ŠÚ) SR vystúpila za november na 5,6 %, si ľudia budú musieť priplatiť za potraviny, či darčeky. Viac budú stáť takmer všetky druhy potravín, ale aj vianočné pečenie.
Potraviny boli v novembri medziročne drahšie o 4,5 %. Zatiaľ čo v prvom polroku ich ceny ešte medziročne klesali, zhruba od júna tempo ich cenového rastu výrazne zrýchľuje. „Môžeme teda povedať, že vianočné nákupy potravín nás tento rok vychádzajú v priemere o 4 až 5 % viac ako vlani. Samozrejme ale záleží hlavne od toho, ktoré potraviny zvykneme nakupovať. Napríklad až desiatky percent si priplatíme pri nákupe viacerých druhov zeleniny a ovocia, a tiež masla či rastlinného oleja. Pri iných zase dokážeme aj nejaké to euro ušetriť,“ vysvetlila PR manažérka banky Linda Valko Gáliková.
Oblečenie a obuv vychádza v priemere o dve percentá viac ako vlani. Čoraz obľúbenejším darčekom sa stáva elektronika, predovšetkým v čase pandémie nového koronavírusu. Čipová kríza ale viedla k tomu, že niektorých výrobkov je na trhu nedostatok a ich ceny išli výraznejšie nahor. Tablety a smartfóny vychádzajú drahšie v priemere o tri percentá, LED televízor o šesť percent, počítač takmer o osem percent a za notebook si človek priplatí 13 %. Podobne je to aj s domácou elektronikou a zariadením do domácnosti.
Nedostatkovým tovarom sa počas krízy stali napríklad aj bicykle. Tie tento rok vychádzajú priemerne o 12 % drahšie. Ceny šli hore aj pri darčekoch pre deti. Plyšové hračky, bábiky, stavebnice, stolové hry či lopty sú oproti minulému roku drahšie o 2 až 6 %.
Pre stále rastúce ceny tovarov a služieb si mnohí nemôžu dovoliť míňať toľko, ako po minulé roky. Vyše 50 % Slovákov pre zdražovanie minie tento rok za darčeky menej peňazí. Na druhej strane, pätina ľudí zdražovanie nerieši a neovplyvňuje to ani ich výber darčekov. Ukázal to prieskum pre spoločnosť Home Credit.
Slováci berú peniaze na vianočné darčeky predovšetkým z bežnej výplaty. Uvádza to viac ako 70 % opýtaných. Potom sú to úspory, z ktorých darčeky financuje takmer 40 % ľudí. Pôžičku u finančnej spoločnosti na tento účel riešia len dvaja zo sto opýtaných.
„Naša elementárna rada je, aby sa ľudia na Vianoce zbytočne nezadlžovali. Na druhej strane, ak bude obdarovanému človeku vysnívaný darček slúžiť podstatne dlhšiu dobu, ako ho budete splácať, je to samozrejme možné. Aj tu však treba postupovať s rozvahou,“ poradil ombudsman klientov spoločnosti Miroslav Zborovský.
Gáliková dodáva, že pri kúpe vianočných darčekov sa dá ušetriť aj ich zaobstaraním v e-shopoch. Aktuálna pandémia, ale aj samotná digitalizácia, vytvárajú priestor práve pre online nákupy. „Tu si vieme porovnávať ceny a nakúpiť výhodnejšie. Ak si potrebujeme požičať, platí základné pravidlo, že nadobudnutá vec by mala mať dlhšiu životnosť, ako je doba splatnosti úveru. Určite by sme sa nemali zadlžovať kvôli nákupom vianočných darčekov,“ dodala Gáliková.
zdroj: TASR