Agentúra Ipsos zrejme oslovovala respondentov aj v Indii. Inak sa nedá logicky vysvetliť takmer 5% v ich prieskume pre Hegerových „Demokratov“.
Ale teraz vážne. O fakte, že do Hegerových „Demokratov“ vkladá kaviareň i digitálna oligarchia veľkú nádej svedčí aj včerajší expresný manipulatívny prieskum. Tomuto straníckemu mutantovi, ktorý za mesiac zmenil 2x názov, 2x predsedu a 3x lídra, prisúdil prieskum 4,8%. Bez štruktúr, bez kampane, len s jedinou tlačovkou, ktorá dopadla viac než žalostne.
Čas sa kráti
Je evidentné, že Heger a jeho tím majú naponáhlo a nechcú nechať nič na náhodu. Preto to načasovanie: v pondelok v noci odchod z OĽaNO, v utorok na obed tlačovka o založení „Demokratov“ a v piatok na obed zverejnený prieskum, v ktorom „Demokrati“ atakujú parlament.
Keďže nevidíme do metodiky Ipsosu, tak sa nedá spoľahlivo identifikovať prípadná manipulácia s metodikou v prospech očakávaní zadávateľov prieskumu. Avšak bežne agentúry manipulujú prieskumy tak, že tam nezaraďujú všetky strany, hlavne mimoparlamentné. Alebo k prieskumu o predvolebných preferenciách predchádza množstvo otázok o lídrovi či jeho strane (lebo okrem merania preferencií si chcel nechať zmerať aj reakcie na jeho stranu, jeho osobu, témy, ktorým sa venuje a pod.). Ak sa vás v desiatich otázkach pýtajú na názor na stranu XY, na témy, ktoré pretláča strana XY, na témy, ktoré by podľa vás mohla a mala pretláčať strana XY a na lídrov strany XY, je prirodzené, že pri jedenástej otázke koho by ste volili môže mať časť respondentov nutkanie vysloviť sa v prospech strany XY. Takúto skúsenosť som mal nedávno s prieskumom M. Dzurindu.
V prípade Ipsosu však s určitosťou vieme, že zber dát výrazne ovplyvnila minimálne jedna vec. Načasovanie. Agentúra začala s prieskumom ihneď po skončení Hegerovej tlačovky, teda v čase, kedy éteru dominoval Heger a „Demokrati“.
Masírovanie mozgov sa bude stupňovať
Teraz nastupuje kľúčové obdobie. Blíži sa deň, kedy nebude náš osud v rukách politikov, ale ich osud v rukách bežných ľudí. Preto sa s približujúcim termínom volieb bude zvyšovať intenzita rôznych manipulácii.
Je možné, že Robert Fico a Smer nielenže dobehnú Pellegriniho Hlas, ale prehupnú sa nad 20%. A bude sa opäť dať strašiť Ficom. Je možné, že vyjde ešte niekoľko prieskumov, nie o preferenciách, ale o „volebnom potenciáli“ konkrétnej strany. Pred minulými voľbami si takouto nafúknutou bublinou chcela pomôcť strana Za ľudí (jej volebný potenciál sa blížil k 40%, reálny výtlak však bol násobne nižší).
V nasledujúcich mesiacoch budete čoraz častejšie vidieť politikov. Avšak nie tých, ktorých hodnoty a práca vám môže byť sympatická, ale tých, ktorí majú peniaze na to, aby sa udržali v éteri, aby si kupovali prieskumy, a tým aj priestor vo vašej mysli.
Pýtate sa ako sa tomu ubrániť?
Najracionálnejšie by ste sa zachovali, ak by ste hodili za hlavu všetky prieskumy. Tie sú v podstate tovarom medzi objednávateľom (stranou) a agentúrou, za ktorý prvý platí druhému.
Alebo ak by ste si vytvorili imunitu voči všetkým stereotypom, ktoré sa vás snažia odkloniť od výberu strany na základe programu. Obľúbeným stereotypom je téza o prepadnutom hlase. Ako by voľby neboli výberom spomedzi reprezentantov konkrétnych myšlienok a hodnôt, s ktorými sa stotožňujete, ale tipovačkou na víťaza.
Všetko je to hra ľudí v pozadí. Preto útočia na vaše emócie (strach z prepadnutého hlasu, strach z Fica). Pamätajte, že títo ľudia síce majú k dispozícii milióny, ale nie sú všemocní. Môžeme im urobiť škrt cez rozpočet. Stačí myslieť racionálne a čítať programy. Desia sa totiž toho, že by ľudia volili racionálne. Podľa vlastného výberu. Čítajúci a rozmýšľajúci jednotlivec je pre nich rizikom. A masa rozmýšľajúcich a čítajúcich jednotlivcov je pre nich problém.
Ak sa vo voľbách rozhodnete voliť rozumom vy, tak sa vám podarí vymaniť z pavučiny manipulácií. Budete vyššie spomínaný čítajúci a rozmýšľajúci jednotlivec, no môžete spraviť ďaleko viac. Môžete viesť aj ostatných vo svojom okolí, aby sa z tejto pavučiny vymanili.
Avšak, ako sa hovorí, na to, aby ste mohli zapaľovať, musíte sami horieť.