Mesto Nitra vyhlasuje súťaž k novej vizuálnej identite mesta
Súťaž je určená pre profesionálnych dizajnérov z oblasti komunikačného dizajnu.
Mesto Nitra vyhlásilo dvojkolovú súťaž určenú pre profesionálnych dizajnérov z oblasti komunikačného dizajnu zastreší Únia grafických dizajnérov Slovenska. Mesto s víťazom nadviaže dlhodobú spoluprácu.
Súťažná výzva je určená pre fyzické aj právnické osoby. Predpokladaná hodnota zákazky pre víťaza je 19 000 eur. O najlepšom víťaznom návrhu rozhodne odborná komisia, ktorú tvoria grafickí dizajnéri Věra Marešová, Ľubica Segečová, Boris Meluš, predseda komisie pre kultúru, cestovný ruch a kreatívny priemysel a poslanec Mestského zastupiteľstva v Nitre Erik Král a poradca pre komunikáciu primátora Henrich Varga. Nitra by sa rada prezentovala novým nadčasovým vizuálnym štýlom. Podľa primátora Mareka Hattasa, je nová identita mesta šancou na novú definíciu samých seba a mesta, v ktorom žijeme. „Nitra potrebuje mať definovanú svoju identitu, ktorá ovplyvní vnímanie mesta domácimi i návštevníkmi a nasmeruje ďalšie pôsobenie mesta v oblastiach architektúry, verejného priestoru, kultúry, turizmu i služieb,“ hovorí Marek Hattas.
Oslovila som pár ľudí a poslancov s otázkou, prečo je pre mesto dôležitá nová vizuálna identita? Reagovali títo:
Dano Balko:
Každý, kto sa aspoň chvíľu profesionálne venoval marketingu a komunikácii vie, že jednotná vizuálna identita je základom zrozumiteľnej a ľahko identifikovateľnej komunikácie. Nitra ju mala už dávno mat, teraz len dobiehame ostatných. Rozumiem, že mnoho ľudí, čo sa profesionálne nevenuje pravidlám reklamy tomu nerozumie. Ale aj laik vďaka vizuálnej identite rozozná Coca colu od Fanty. A ja by som bol rád, keby rovnako vedel hneď identifikovať čo je mestské a čo nie. Čo je súčasť mestskej identity a čo nie. Veľmi zjednodušene povedane, ak sú našimi farbami modra a biela, tak prečo máme červené logo, rôznofarebné autobusy ci tyrkysový mestsky vláčik. Ale to sa týka aj používania jednotného typu písma, spôsobu umiestňovania znaku mesta a podobne. Komunikovať bez jasnej vizuálnej identity, to je ako športovať bez tréningu. Da sa to, ale výsledok bude amatérsky.
Ján Gresšo:
Za verejným “hľadaním” vizuálnej identity mesta vidím skrývanie iných, podstatných problémov, ktoré súčasný primátor nevie riešiť, prípadne ich riešenie trvá neuveriteľne dlho. Novou identitou mesta je žiaľ amaterizmus, rozbité cesty a chodníky, neriešenie otázky rezidentského parkovania a príliš veľká zadlženosť mesta Nitra. S takým bremenom by už mal aj Corgoň problém..
Miloš Dovičovič:
Pomôžeme si Čiernymi barónmi a parafrázou preslávenej hlášky majora Halušku: Tak novú vizuálnu identitu mesta hovoríte Kefalín. „Logický a komplexný systém vytvárajúci jednotnú tvár krajského mesta 21. storočia,“ dodáva primátor Marek Hattas. Občania sa pridávajú, napríklad: „Nechcete si tam radšej opraviť tie dlaždice na námestí? Alebo teda trepem, už musíte mať všetko hotovo, keď máte toto ako prioritu…“ Krajské mesto 21. storočia nerealizuje opravy rozbitých ciest a chodníkov schválené na rok 2019 v roku 2021 (teda ak to vôbec stihne), neprodukuje za desaťtisíce projekty vzdušných zámkov, ktoré nikdy nezrealizuje, a z ktorých reality občania nikdy nič neuvidia. „Nitra potrebuje mať definovanú svoju identitu, ktorá ovplyvní vnímanie mesta domácimi i návštevníkmi a nasmeruje ďalšie pôsobenie mesta v oblastiach architektúry, verejného priestoru, kultúry, turizmu i služieb,“ hovorí Marek Hattas. Domáci i návštevníci nášho mesta nepotrebujú žiadnu identitu mesta definovať nanovo. Potrebujú skutočný servis a uspokojovanie potrieb na úrovni 21. storočia. A k tomu im „nová vizuálna identita“ za desaťtisíce zbytočne vyhodených eur nepomôže ani v najmenšom.
Igor Kršiak:
K tomuto ani neviem aké zaujať stanovisko. Skôr mi príde, že súťaž malo vyhlásiť vedenie mesta aby našli svoju vlastnú identitu, nie identitu mesta. Aj v dobrej firme platí, že identita ako napr. logo alebo dizajn manuál je postavený na modernosti ale súčasne stabilite, preto neviem, čo týmto nezmyslom za desiatky tisíc eur vlastne chceme dosiahnuť. To už logo mesta je naozaj tak ohavné, že ho treba meniť? Alebo nejde o nič iné…len aby sme akože vykázali nejakú činnosť? A to ozaj o vizuálnej identite rozhodne päť členná komisia? Päť ľudí, z ktorých väčšina ani nie je z Nitry ide o tom rozhodnúť? Zasa sa raz správa vedenie mesta, ako keby narábalo so svojimi firemnými financiami, lebo neviem si predstaviť, že práve po tomto bola objednávka od obyvateľov. Mesto vďaka amaterizmu a nezáujmu vedenia mesta stratilo dych už dávno, strihá pásky akcií vybavených bývalým vedením (materská škola Kasárne, cyklolávka, Chrenovský cintorín a pod.) a ďalej vôbec nerieši stav chodníkov a ciest, nerieši úroveň školstva, športu, kultúry, primátor spoplatnil parkovanie a sľúbená parkovacia politika zostala neriešená a takto by sa dalo pokračovať ďalej. A pritom úverovú zaťaženosť mesta vedenie mesta navýšilo o 30mil. Eur!!! Kde sa podeli tieto financie? Ale áno, pokiaľ vedenie mesta stavilo na marketingové masírovanie spoločnosti hlúposťami, tak mi to do mozaiky zapadá.
Pavol Obertáš:
Je to naozaj to podstatné čo Nitra momentálne potrebuje k svojmu napredovaniu? Myslím, že sú dôležitejšie veci, ktoré mesto potrebuje.
Peter Košťál:
Daná problematika sa mohla prebrať na mestskom zastupiteľstve v septembri, kde by poslankyne/poslanci vyjadrili svoj názor, nakoľko počas leta MZ nezasadalo.
Ján Vančo:
Nemyslím si, že mesto Nitra práve teraz potrebuje niečo ako „vizuálna identita“. Sú oveľa dôležitejšie problémy, ktoré musí mesto riešiť a na to aj vynakladať finančné prostriedky. Máme existujúci a funkčný logomanuál a tiež organizáciu (NOCR), ktorá pre potreby napr. turizmu/kultúry vie identitu aj Nitry k spokojnosti pokryť. Ak by sme financie vedeli žiadať z iných zdrojov (fondy), nemám problém takúto PR „nadstavbu“ podporiť do budúcnosti.
Štefan Štefek:
Nová vizuálna identita je to posledné, čo aktuálne mestu Nitra chýba. V meste máme stovky iných problémov, ktoré sa v tomto volebnom období doslova prehliadajú. Za 20000 € radšej opravme kus chodníka v ktorejkoľvek mestskej časti, alebo s blížiacim sa začiatkom školského roka by sme mohli konečne po rokoch vyznačiť priechody pre chodcov pri školách!
Miroslav Gut:
Položili ste dobrú otázku, ku ktorej sa môžem ozaj len krátko vyjadriť. Nie som iniciátorom a myslím, že som ani nebol prizvaný na tvorbu, alebo pripomienkovanie novej vizuálnej identity. Ak by som bral otázku zo spoločenského hľadiska, tak by som sa vedel širšie rozpísať a teoreticky zdôvodňovať prečo, ale predpokladám (ak som správne otázku pochopil), že meritom veci je skôr, prečo to chce mesto teraz meniť? Alebo som otázke zle porozumel?
Pavel Varga:
Prepáčte....TAK TO NEVIEM ANI JA....
(heď)