Ministerstvo životného prostredia na začiatku tohto týždňa predstavilo tzv. klimatický zákon. Oficiálne sa volá Zákon o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenskej republiky.
Návrh počíta napríklad s podaním klimatických žalôb na štát či so vznikom rady pre klímu, ktorá by mala kontrolovať jednotlivé rezorty v plnení klimatických plánov. Ide o zákon z dielne dočasne povereného ministra životného prostredia Jána Budaja (OĽANO). Návrh zákona predložil rezort do medzirezortného pripomienkového konania. Dôležitým prvkom nového zákona je podľa štátneho tajomníka Michala Kiču korekčný mechanizmus. Rezorty by si mali plniť sektorové ciele, za ktoré zodpovedajú. „Nastavujeme tu inovatívny prvok, a to taký, že v prípade, že nebudeme plniť ciele, ktoré si sami stanovíme, a v dôsledku toho si bude musieť SR nakupovať stratené emisné kvóty od ostatných partnerov, pôjde to na vrub daného ministerstva,“ povedal Kiča. Dodal, že rezortom dávajú silné oprávnenia a zároveň zodpovednosť, aby bol zákon silným, efektívnym a moderným nástrojom. Generálny riaditeľ sekcie zmeny klímy a ochrany ovzdušia Milan Zvara priblížil, že súčasťou zákona by mali byť sektorové ciele pre ministerstvá. „Väčšina politík zmeny klímy sa netvorí na našom ministerstve, ale sú to práve iné ministerstvá, na ktoré nemáme dosah. Cieľom tohto zákona je mať dosah na iné ministerstvá a nejakým spôsobom ich dobrovoľne motivovať na to, aby plnili svoje sektorové ciele,“ poznamenal. Zvara zároveň dodal, že ide o sektorové ciele pre dopravu, budovy, poľnohospodárstvo, využívanie pôdy či priemyselné procesy.
Juraj DRAXLER: Po voľbách by sa malo spustiť vyšetrovanie škôd, ktoré spôsobili tieto ministerstvá
Zákon sa dostal do medzirezortného pripomienkového konania a ako pripomína postoj.sk, politické šance na jeho schválenie v súčasnom parlamente sú malé, zámer aj obsah navrhovanej legislatívy si zaslúži niekoľko varovných poznámok.
Umožní aktivistom cez súdne rozhodnutia vytvárať právo
Najnebezpečnejšia vec na celom zákone je to, že umožňuje „aktivistom“ aby cez súdne rozhodnutia vytvárali právo, tvrdí, paradoxne, tiež aktivista, Igor Koso, ktorý zorganizoval proti prijatiu klimatického zákona petíciu.
„Zákon predpokladá, že ministerstvá, a orgány verejnej a regionálnej správy, budú v mene zmeny klímy, údajnej „existenčnej hrozby pre Zem, na všetkých úrovniach a vo všetkých oblastiach kvality života““ občanom a podnikateľom stále viac prikazovať a zakazovať,“ reagoval na našu otázku, v čom podľa neho spočíva nebezpečnosť tohto zákona.
„Bude to znamenať postupné zhoršovanie a zdražovanie života. Ak sa aktivistom bude zdať, že úrady prikazujú a zakazujú málo, zažalujú ich na súde. Súdy budú môcť rozhodnúť iba o sprísnení. Žiaden legislatívny proces v parlamente, s účasťou verejnosti, s petíciami a hromadnými pripomienkami, už na sprísnenia nebude potrebný. Ani zmena vlády by už nemusela pomôcť,“ vysvetlil nám a dodal, že „o našich životoch, o našej životnej úrovni, o tom, čo smieme a nesmieme, či prežijú priemyselné podniky, v ktorých ľudia pracujú. či smieme jesť mäso, jazdiť autom, koľko budú stáť energie, domy a byty, tak budú postupne, čoraz viac rozhodovať nikým nevolení „aktivisti“.“
Jan MACEK: Elektroauto nie je auto, je to ideológia
Petícia proti prijatiu Klimatického zákona.
Zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej tranformácii Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
My, dolupodpísaní signatári petície, odmietame tzv. Klimatický zákon, ako celok, a žiadame, aby nebol prijatý.
Dôvody :
– Zákon spôsobí zníženie životnej úrovne obyvateľstva
– Zákon spôsobí stratu pracovných miest a deindustrializáciu Slovenska
– Zákon povedie k postupnému rastu cien energií z tradičných palív
– Zákon povedie k postupnému rastu cien potravín, hlavne živočíšneho pôvodu, a vysoko pravdepodobne až ku snahám zákonom obmedzovať ich spotrebu
– Zákon povedie k snahám obmedzovať používanie a vlastníctvo osobných motorových vozidiel vybavených spaľovacími motormi
– Zákon povedie k zníženiu dostupnosti bývania kvôli vyšším cenám nehnuteľností
– Zákon povedie k postupne sa zvyšujúcemu štátnemu zasahovaniu, príkazmi a zákazmi, do hospodárskych, osobných i politických slobôd občanov
– Zákon výrazne posilňuje moc byrokratov z ministerstva životného prostredia
– Zákon povedie k možnosti samozvanej „zainteresovanej verejnosti“ – nikým nevolených, ale zato dobre platených, profesionálnych aktivistov z tretieho sektora, aby cez súdne rozhodnutia obchádzali demokratický proces.
– Súdy, po prijatí Zákona, budú môcť rozhodnúť len o sprísňovaní klimatických regulácií, nie o ich zmierňovaní.
– Zákon zavádza trafiky pre uvedomelých zelených súdruhov, ktorých prakticky nebude možné 7 rokov odvolať
– Dlhodobým dôsledkom Zákona a zákonov, podzákonných noriem, a súdnych rozhodnutí, ktoré by naň postupne nadväzovali, by bol rozpad spoločnosti, a možno aj koniec demokracie.
– Celý zákon je postavený na lživom, ideologickom tvrdení, že zmena klímy predstavuje existenčnú hrozbu pre Zem, na všetkých úrovniach a vo všetkých oblastiach kvality života
V rozpore s dôvodovou správou a s doložkami vplyvov, sme presvedčení, že dlhodobým dôsledkom tohto zákona bude zníženie životnej úrovne obyvateľstva.