Turčianska galéria v Martine pripravila v týchto dňoch zaujímavú výstavu výtvarníka Juraja Floreka, ktorej kurátorom je jeho kolega a zároveň pedagóg nitrianskej UKF Juraj Toman.
…alebo kam sa uberá súčasná plenérová maľba, alebo ako maľovať plenér v súčasnej vysoko urbanizovanej post-industriálnej krajine.
Výstava AIRE LIBRE nám zaručene nedáva odpoveď, je však ostrým náhľadom do tvorby slovenského maliara Juraja Floreka, ktorý sa venuje plenérovej maľbe súčasného mestského prostredia. Zaujímajú ho všedné mestské motívy, ktoré pretavené skrz médium olejomaľby naberajú nový svieži uhol pohľadu. Jeho dlhodobý zámer je spodobovať na plátnach stále nové mestá. Nevyhýba sa ťažkým prostrediam industriálnych architektúr, zdanlivo nemalebných zákutí súčasného mesta alebo súčasnej prebujnenej architektúry odkazuje na maliara, ktorý skrz svoju tvorbu hľadá neprikrášľovanú pravdu.
Florek dodáva : „V maľovaní uprednostňujem sviežosť bezprostredného maliarskeho záznamu pred perfekcionizmom veristickej maľby. Vzniknuté obrazy majú za cieľ preniesť na diváka časť z dobrodružnej akcie, ktorou plenérová maľba v mestskom prostredí bezpochyby je. Sprostredkovať im kus z bádateľskej povahy autora, ktorú prenáša do svojej maliarskej tvorby, predovšetkým do spôsobu hľadania motívov v urbanizovanej krajine.
Aj keď hlavný zámer je sprostredkovať divákovi maliarsku akciu mimo „komfortnú zónu“, výber námetov býva sofistikovaný a zaoberá sa buď nejakou prehliadanou zaujímavou časťou mesta, banalitou, alebo tematizuje súčasnú vizuálnu prebujnenosť našich miest, ktoré sú paradoxne veľmi malebné, a tak sa takto vzniknuté maľby stávajú aj živým dokumentom doby. Plenérová maľba je v kontextoch súčasnej maľby na okraji záujmu, jeden z dôvodov je aj jej obtiažnosť a predpoklad autora, ktorý rád skúša svoje limity pri maľbe v exteriéri a nebojí sa ísť „proti prúdu“ – mainstreamu súčasných prevládajúcich tendencií na poli maľby“.
Takto vzniknuté inštalácie obrazov prinášajú častokrát kontrastné až bizarné dialógy, inokedy sú až podozrivo vo vzájomnom súlade a harmónii. Svoj prístup k práci označuje ako „voľnú hru urbánneho priestoru.“
Samostatná výstava Juraja Floreka predstavuje výber najlepších prác vzniknutých za
posledné dva roky, ako aj staršie série, ako napr. séria šiestich menších plátien z jeho umeleckej rezidencie v španielskom meste Avilés / 2017 – JUSTMAD8, Art Residency, La Factoría Cultural, Avilés ES / od ktorej je odvodený aj názov výstavy AIRE LIBRE / otvorené priestranstvo/maľba v otvorenom priestranstve / Radenie obrazov do sérií umoţňuje lepšiu orientáciu v priestoroch výstavy.
Španielsky industriál sa tak na výstave mieša s industriálom trenčianskym /séria z fabriky Meriny/ a vzápätí je v ďalšej miestnosti nahradený sériou z ruskej umeleckej rezidencie v Petrozavodsku. Jednotlivé série nás prevedú potulkami mladého plenéristu svetom a naplno odkryjú jeho vášeň pre súčasnú post-industriálnu krajinu.
BIO
Juraj Florek (1986) absolvoval Akadémiu umení v B. Bystrici na Slovensku a taktiež absolvoval študijný pobyt na UCLM v španielskej Cuence. V roku 2014 získal prvú cenu v súťaži VÚB Maľba roka /Bratislava SVK/. Aktívne maľuje, vystavuje a zúčastnil sa viacerých umeleckých pobytov v zahraničí. / 2019 – NCCA ART RESIDENCE – National center for contemporary art, Petrohrad (RU), 2018 – CSW KRONIKA – Centrum súčasného umenia, Bytom (PL), 2017 – STUDIO PRÁM, Art residency, Praha (CZ) atď/. V marci 2018 vydal knihu PREVÁDZAČI (SLOVART Publishing 2018) prvú knihu o fenoméne urbex – skúmania opustených miest na Slovensku.
Text: Juraj Toman, zdroj: Turčianska galéria v Martine, ts