Zinscenovanou a zhudobnenou spomienkou na československý festival populárnych piesní sa pokúša byť hudobná inscenácia Zlatá lýra v réžii Mariána Amslera. Do akej miery sa to tvorcom podarilo posúdili diváci aj kritici na premiére v piatok 31. marca.
Vo Veľkej sále Divadla Andreja Bagara v Nitre sa do festivalových piesní, uspôsobených do formy kabaretu, mohli započúvať v priebehu necelých troch hodín. Kto sa do divadelných sedadiel posadil s nádejou, že sa oddá čistej zábave a piesňam, ktoré pred desiatkami rokov ocenila porota najcennejšími trofejami, sa tak trošičku zmýlil. Najmä prvá časť inscenácie je poznačená ideológiou 60-tych rokov 20. storočia, príchodom okupačných vojsk v auguste 1968, upálením Jana Palacha, či Chartou 77.
V druhej časti zaznie hodnotiaci prejav Václava Havla k situácii v roku 1989. Po prestávke je politiky výrazne menej a prevažujú piesňové hity, z ktorých viaceré prežili dodnes. Diváci sú svedkami udelenia umeleckého dištancu pre Martu Kubišovú, ktorá sa na dlhých 20 rokov musela rozlúčiť so svojimi ambíciami. Tvorcovia do inscenácie trefne zaradili aj piesne Karla Kryla a Ivana Hofmanna. Zdôraznili nimi občiansky postoj interpretov a silu piesne za železnou oponou. Počas divadelnej prestávky sú diváci svedkami prejavu generálneho tajomníka komunistickej strany Gustáva Husáka s jeho postojom ku kultúre a k možnej emigrácii Karla Gotta. V druhej časti zaznie historický prejav Václava Havla o stave republiky v roku 1989.
Autori textov vychádzali pri tvorbe inscenácie z dobovej tlače a správ TASR. Dejovú osnovu vyskladali z novinových správ, z pohľadov médií na tvorcov a interpretov populárnych piesní, keďže festival mal obrovskú moc stvoriť v priebehu večera z neznámych interpretov hviezdy a z festivalových piesní hity hrané v rádiách. „Na festivale vystúpila speváčka Joan Baezová a bola to skvelá disidentská akcia. Eštebáci dali vypnúť elektrinu a bola to jedna z posledných vecí, čo za socializmu spravili,“ spomínal na festival hudobný publicista a hudobník Marián Jaslovský. O rok sa Lýra skončila.
Diváci ocenili potleskom a v niektorých prípadoch zvolaním „bravo!“ všetky spevácke výkony nitrianskych hercov, ktorí sa prevtelili do kože víťazov jednotlivých ročníkov Bratislavskej lýry. Na javisku sa postupne vystriedajú víťazi jednotlivých ročníkov – Karel Gott, Waldemar Matuška, Helena Vondráčková a Marta Kubišová, Eva Pilarová, Martha a Tena Elefteriadu, Marcela Laiferová, Eva Máziková, Mirka Brezovská, Karol Duchoň, Marika Gombitová, Júlia Hečková, kapely Elán, Modus a ďalší. Za nimi sú obdivuhodné spevácke výkony Evy Pavlíkovej, Daniely Kuffelovej, Petra Oszlíka, Nikolett Dékány, Anny Dysko, Andreja Remeníka, Andrey Sabovej, Mariána Viskupa a ďalších. Zvládnuť a presne napodobiť jednotlivých interpretov hercom pomáhala hlasová pedagogička Eva Banči.
Počas celého predstavenia z javiska nezišla herečka Ivana Kubáčková, ktorá v poslednom období exceluje v seriáloch na televíznej obrazovke. Ako „konferenciérka“ Blažena Kočtúchová sprevádza divákov jednotlivými ročníkmi Lýry. V prípade Juraja Ďuriša treba vyzdvihnúť okrem jeho speváckej polohy aj jeho herecký výkon – bol excelentnou šťavnatou prílohou k výdatnému divadelnému pokrmu. „Mrzí ma, že z Karola Duchoňa urobili opilca, hoci sa dnes konštatuje, že sa svojím speváckym talentom vyrovnal hviezdnemu Karlovi Gottovi,“ reagoval na scénu v predstavení jeden z divákov. Nevieme, čo viedlo tvorcov k stvárneniu práve takejto Duchoňovej polohy.
Veľkým prínosom k úspešnému predstaveniu je osemčlenný živý orchester. Diváci iste ocenia aj prácu kostýmovej výtvarníčky Marije Havran, ktorá je priam pastvou pre oči. Súčasťou uvedenia hry je výstava dobových fotografií s názvom Lýra pre pamätníkov, ktorú si diváci môžu pozrieť vo foyer divadla. Bratislavská lýra bola jedinečný pesničkový festival za Železnou oponou. Upadla do zabudnutia a dodnes ju nič nenahradilo. Snáď ju na divadelných doskách oživí hudobná inscenácia nitrianskeho Divadla Andreja Bagara.