Verejná výzva primátora Nitry Mareka Hattasa a jeho tímu s názvom Hľadá sa župan, ktorej cieľom je nájsť do jesenných volieb vhodného kandidáta na post predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK), svedčí o právnom vedomí pána poslanca Národnej rady SR.
Reagoval tak na výzvu predseda NSK Milan Belica. Tomu som k tejto téme položila tri otázky.
Ako by ste zhodnotili doterajšiu spoluprácu primátorom mesta Nitra Hattasom – vie rozoznať jasne svoje kompetencie a chápe prácu NSK?
Ťažko a s porozumením hodnotiť spoluprácu s človekom, ktorý ako verejný či ústavný činiteľ sedí na dvoch stoličkách. To som vo svojej dlhodobej praxi vždy odmietal a doteraz si myslím, že oprávnene.
Každé krajské mesto Nitru nevynímajúc potrebuje manažéra na „plný úväzok“, rovnako aj post poslanca NR SR. Nehovorím to len tak a len teraz. Keď si pozriete moje vyjadrenie po posledných voľbách do VÚC, zistíte, že som v tomto názore konzistentný.
K ďalšej časti otázky by som sa musel vyjadriť veľmi diplomaticky, nie v „reči otvorenej“. Tak radšej nie.
Ako vnímate výzvu Hľadá sa župan?
Úbohé a poľutovaniahodné. A zrejme aj kontraproduktívne. Volebný zákon jasne hovorí, kto a za akých okolností môže kandidovať.
Ako môže župan ovplyvniť priamo chod konkrétneho mesta – v tomto prípade Nitry? Nemýli si pán Hattas nejaké kompetencie?
Správna otázka. Kompetencie každého predsedu VÚC či poslanca Zastupiteľstva VÚC sú určené v tzv. kompetenčnom zákone. Ak by neboli, potom riadenie samosprávy by bol jeden veľký chaos. Týka sa to predovšetkým finančného riadenia, spravovania majetku či mnohých ďalších kompetencií citovaných v zákonoch upravujúcich riadenie činností VÚC a ich orgánov. To isté platí aj pre obecnú samosprávu. Ja napríklad ako predseda VÚC nemôžem rozhodovať o majetku VÚC bez súhlasu zastupiteľstva a podobne.
Pýtala sa Hena Ďurovová