Bratislava (TASR) – Antikorupčnú linku zriadenú na Úrade vlády (ÚV) SR využívajú občania viac-menej v súlade s poslaním. Pomerne často však dochádza aj k telefonátom, ktoré sa vôbec netýkajú korupcie, a občania sa chcú „len“ vyrozprávať, prípadne byť vypočutí. Pre TASR to uviedol tlačový a informačný odbor ÚV SR.
Podania doručené na úrad sa vyhodnocujú podľa toho, či ide o podanie pre podozrenie z korupčného správania alebo nie. „V prípade, ak áno, podanie postupuje úrad vlády na políciu, prokuratúru, respektíve Úrad inšpekčnej služby. V prípade, že sa predmet podania netýka podozrenia z korupčného správania, ale občan sa sťažuje napríklad na suseda, starostu, sudcu, rozhodnutie súdu, verejné obstarávanie a podobne, vec postupujeme príslušnému orgánu,“ priblížili. Môže ísť napríklad o Úrad pre verejné obstarávanie, Najvyšší kontrolný úrad či ministerstvo spravodlivosti.
Ako uviedol úrad, niektoré podania odkladajú bez ďalšieho konania. Sú to napríklad také, ktoré občania posielajú opakovane, ale aj anonymné podania, ktoré neobsahujú dostatok konkrétnych informácií a relevantných údajov na posúdenie korupčného správania. Rovnako postupujú aj pri podaniach, pri ktorých nie je jasné, čoho sa občania domáhajú.
Ku koncu apríla zaznamenali na Antikorupčnej linke 16 hovorov, všetky vybavili podaním informácie. Zo 103 písomných podaní odstúpili 17 orgánom činným v trestnom konaní. Vyplýva to z údajov zverejnených na webe ÚV SR.
Bezplatná linka funguje na telefónnom čísle 0800 111 001, písomný podnet možno podať na emailovej adrese bpk@vlada.gov.sk.
foto: teufelnet