Bratislava (TASR) – Na Úrad komisára pre deti prichádzajú podnety, ktoré poukazujú na šikanovanie medzi spolužiakmi, žiakmi školy, ale sú aj také, ktoré poukazujú na nevhodné správanie učiteľov v materských a základných školách. Všetkých podnetov je okolo 40 ročne. Pre TASR to uviedla komisárka pre deti Viera Tomanová.
„Veľakrát sa preukáže, že dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je terčom šikany, a to nielen od spolužiakov, prípadne žiakov školy, ale aj učiteľov,“ priblížila Tomanová. Zdôraznila, že ako komisárka pre deti riešila podnet podaný maloletými, ktorí poukazovali na svoje práva v tom, že nemôžu byť potrestaní znížením známky za správanie pre vyjadrenie svojho názoru. „Ten vyjadrili komiksovými obrázkami, ktoré dehonestovali učiteľov strednej školy. Pripojili do komiksov vulgárne texty, ktoré vychádzali z úst učiteľov, čo sa nezakladalo na pravde. Celá záležitosť sa odohrávala na sociálnej sieti, opakovala sa a bola útočná na osoby učiteľov,“ povedala komisárka pre deti. Pripustila, že posudzovala aj také podnety, ktorých povaha si vyžiadala postúpenie spisu na orgány činné v trestnom konaní.
Tomanová poznamenala, že k dispozícii je aj stránka Stop šikane, kde môžu deti podávať anonymné podnety, avšak ako tvrdí, nedeje sa to. „Radšej to povedia priamo na stretnutí s komisárkou pre deti. Boja sa písať. O počte za celý rok je ťažké hovoriť, pretože riešim nielen podnety, ktoré prídu na úrad, ale aj tie, o ktorých sa dozviem počas návštev v školách. Všetkých podnetov ročne je v priemere ‚len‘ 40,“ uviedla. Zároveň sa pýta, koľko je skrytej šikany, ktorá sa nedostane na povrch. Ako tvrdí, dôkazom toho sú situácie, keď za ňou počas návštevy škôl prichádzajú na rozhovor žiaci a opisujú, čo sa im deje. „Veľakrát sú zastrašovaní tým, že keď to postúpia ďalej, tak s nimi bude zle. Pri šikane zo strany učiteľov sa obávajú hovoriť z dôvodu hanby. Aj sami rodičia chcú zachovať anonymitu pri posudzovaní podaného podnetu,“ povedala Tomanová.
Komisárka pre deti uviedla, že ministerstvo školstva požiadala už v roku 2019, aby venovalo viac pozornosti riešeniu šikany v školách, a hlavne jej odhaľovaniu. „Žiaci nemajú dostatok dôvery k pedagógom, aby im zverili svoje trápenie v oblasti šikany. Navrhla som, aby školy zamestnávali sociálnych pracovníkov, ktorí sú kompetentní riešiť okrem iného aj šikanu a sprevádzať dieťa a celú rodinu na ceste ozdravenia z dôsledkov šikany,“ povedala s tým, že hoci školy zamestnávajú sociálnych pedagógov, tak z jej pohľadu to nie je postačujúce. Poukázala však na druhej strane aj na to, že pedagógovia sa snažia v školách dať žiakom čo najviac informácií k téme šikany.
Foto: Ilustračné