Platí Bolt mestu nejaký poplatok za postavenie kolobežky na verejnom priestranstve?
Budete sa čudovať, nie. A to ani napriek tomu, že kolobežky nachádzame po celom meste. Na chodníkoch, pri domoch, v trávnikoch, pri autách na parkoviskách.
Neviem, či rieši mestská polícia nejaké sťažnosti, ktoré sa takéhoto divokého parkovania týkajú, ale mne sa veru nepozerá dobre na malé deti, ktoré ich oprú o cudzie auto, nechajú ich jednoducho uprostred chodníka a idú si po svojich ďalej.
Preto ma prekvapilo, že za verejný priestor firma, ktorá kolobežky prevádzkuje, mestu neplatí nič. Nie je to len problém Nitry, podobne to funguje aj inde.
Keď som však Boltu poslala otázku, na základe čoho užíva verejný priestor v meste Nitra, dostala som zaujímavú odpoveď. Spoločnosť Bolt uzavrela s mestom Nitra memorandum po niekoľkomesačnom a dôkladnom dialógu tak, aby táto inovatívna forma mikromobility v čo možno najväčšej miere slúžila obyvateľom mesta a pomohla pri redukcií automobilov v mestskej premávke.
Za používanie verejného priestranstva: Bolt za odstávku kolobežiek na verejnom priestranstve platiť nemusí.
Zaujímalo ma teda spomínané memorandum a najmä jeho obsah.
Žiadne memorandum neexistuje. Tvrdí to hovorca mesta Nitra Tomáš Holúbek, ktorý mi napísal: „Mesto Nitra nemá s firmou Bolt uzavreté žiadne memorandum a ani žiadnu zmluvu.“
Ja viem, že kolobežky sú „in“, ale skúste si postaviť stôl a stoličku na verejný chodník a ponúkať zdravé keksíky. Určite si vyrobíte na problém, aj keby ste po sebe nezanechali žiadnu uhlíkovú stopu. Alebo sa mýlim?
Ak si pozriete ceny za jazdy, vyrátate si veľmi rýchlo, koľko dokážu kolobežky mesačne zarobiť.
Prečo z nich mesto nemá žiadny úžitok, okrem toho, že sú tie kolobežky klimaticky pozitívne a teda odstránia z atmosféry viac uhlíka ako vytvorí ich produkcia a údržba?
Inak, toto som naozaj našla na stránke Boltu: Zaviazali sme sa, že naše e-kolobežky pretvoríme na klimaticky pozitívne do konca roku 2020. Klimaticky pozitívne znamená, že odstránime z atmosféry viac uhlíka ako vytvorí produkcia a údržba našich e-kolobežiek.
Ako sa to dá zmerať, neviem.
O žiadnom memorande s fi. Bolt a mestom Nitra nevie ani poslanec Palo Obertáš, ktorého som sa na to spýtala. „Ak sa schvaľujú memorandá, tak ich schvaľuje zastupiteľstvo ako samostatný materiál aj s návrhom znenia memoranda,“ dodal.
Tak buď to memorandum zmizlo, alebo niekto zavádza.
Ale, aby ste si zasa nemysleli, že sa neľúbim kolobežkovať. Ľúbim, aj bicyklovať.
Neľúbi sa mi len to, že z nich nemá mesto žiadny príjem, hoci by veru mohlo. O tom je podnikanie.
Ako je to v Bratislave?
Za samotné parkovacie plochy Bolt mestu neplatí žiaden poplatok, je však nutné povedať, že samotné vyznačovanie (v súčasnosti vykonávané páskami dočasného dopravného značenia) a údržbu parkovacích zón hradí v plnej miere prevádzkovateľ služby.
Projekt parkovacích zón pre kolobežky je v pilotnej fáze, máme vyznačených cca 20 zón a hľadáme ďalšie, pričom viaceré zóny zostanú iba virtuálne. Zároveň sa zóny presúvajú podľa požiadaviek obyvateľov tak, aby ich umiestnenie vyhovovalo používateľom kolobežiek a zároveň nijako neobmedzovalo tých, ktorí kolobežky nevyužívajú.
Vo fáze, keď budeme mať detailnejšie dáta z pilotných zón (náklady na údržbu, vyznačenie a pod.), otvoríme s prevádzkovateľom aj diskusiu o poplatkoch, informovala nás Katarína Rajčanová, hovorkyňa mesta Bratislava.
Inak, kolobežky, to je problém aj v USA. Výborné video o nich natočil Michal Šopor, ktorého sledujem. Pozrite sa sami 🙂
Viac o kolobežkách si prečítajte v pondelok ráno na www.nitranoviny.sk
Heňa Ďurovová