„Európa nie je pripravená na zákaz spaľovacích motorov. Môže to ohroziť automobilový priemysel, pracovné miesta, energetickú sieť a tiež slobodu pohybu a kvalitu života najmä vidieckych obyvateľov. Vyzývam preto ministerstvo hospodárstva, aby sa Slovensko pridalo k Nemecku, Taliansku, Poľsku a ďalším krajinám a zablokovali zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 v EÚ,“ hovorí predseda hospodárskeho výboru a poslanec NRSR Peter Kremský (OĽANO).
Elektromobily sa v Európe predávajú stále viac a postupne sa rozvíja aj nabíjacia sieť a výroba batérií, čo je prirodzený vývoj. Ich cena je však stále zhruba dvojnásobná oproti porovnateľným modelom s benzínovými a naftovými motormi. „Úplný zákaz klasických áut však bude preto pre mnohých obyvateľov Európy znamenať, že si nebudú môcť dovoliť kúpiť auto a stratia prístup k mobilite a nezávislosti. Najmä vo vidieckych oblastiach, kde verejná doprava funguje stále slabšie, to môže viesť k zhoršeniu príležitostí plnohodnotne sa zapojiť do ekonomického života, k nezamestnanosti a chudobe,“ vysvetľuje P. Kremský.
Podľa Kremského násilná zmena orientácie na využívanie technológií, ktoré sa vyrábajú najmä v Číne ohrozí výrobu a zamestnanosť v európskych automobilkách, najmä v západnej a strednej Európe. „Navyše technologická závislosť od Číny by bola strategicky veľmi nebezpečná. Časom sa môže vypomstiť podobne ako dlhoročná závislosť Európy od dovozu zemného plynu a ropy z Ruska,“ tvrdí predseda hospodárskeho výboru.
Matovič: Lengvarský je na svoju funkciu nevhodný a „na danom mieste nebezpečný“
Kremský tiež pripomína, že na prudký nárast využívania elektromobility nie je pripravená ani elektrická sieť. „Obrovské investície do výroby, prenosu a distribúcie elektriny sa nedajú zrealizovať za desať rokov. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi by priniesol ďalšie zdražovania elektriny a výpadky siete najmä v husto obývaných mestských aglomeráciách. Nehovoriac o tom, že nárast výroby elektriny je do veľkej miery možný iba zvýšením spaľovania zemného plynu, uhlia a ropných produktov, ktoré sa dovážajú hlavne z krajín s totalitnými režimami,“ upozorňuje poslanec.
V mnohých krajinách Európy sa väčšina elektriny stále vyrába z plynu alebo uhlia. Podľa P. Kremského by teda násilné presadzovanie elektromobility neprinieslo ani zlepšenie životného prostredia a obmedzenie emisií. „Naopak, elektromobily podľa posledných výskumov často po započítaní výroby, prepravy, pôvodu spotrebovanej elektriny a likvidácie batérií zanechávajú väčšiu uhlíkovú stopu ako klasické automobily,“ vysvetľuje P. Kremský.
VIDEO, ktoré zaujme a šokuje zároveň. Kto je v skutočnosti Ursula von der Leyenová?
Cestou pre Európu preto podľa neho nie je zákaz, ale postupný rozvoj elektromobility a jej podpora. Tak prirodzene do veľkej miery nahradí spaľovacie motory. Tie sa môžu ďalej vylepšovať znižovaním spotreby, širším využívaním palív vyrábaných z bioodpadu, plastového odpadu, či syntetických palív. Najmä na vidieku a v nákladnej doprave však budú spaľovacie motory ešte desaťročia nenahraditeľné. Je však oveľa lepšie, ak budú moderné, s nízkymi emisiami ako zastaralé a škodlivé pre životné prostredie.
„Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 treba zrušiť, prípadne aspoň posunúť na neskôr. Spojme sa s krajinami, ktoré nepodľahli greenwashingu a zastavme nezmyselnú likvidáciu 150 rokov osvedčenej technológie, ktorá priniesla Európe terajšiu prosperitu a slobodu pohybu,“ žiada predseda hospodárskeho výboru Peter Kremský.
(ts)