Pandémia nám za uplynulých dvadsaťdva mesiacov obrátila život naruby. Bezprecedentne zasiahla najmä do rezortu gastronomických služieb. Reštaurácia Pálenica Jelšovce, podľa svadobných portálov jedno z najromantickejších svadobných miest v rámci Slovenska, si vytrpela svoje. Prísne obmedzenia sa jej dotkli v plnej miere. Vychýrený podnik, s dlhodobo rezervovanými termínmi, ponúkajúci zážitkovú gastronómiu, sa ocitol v neľahkej situácii. Svadby, promócie, oslavy a iné podujatia dostali pre pandémiu na istý čas stopku, v čase uvoľnenia fungovali v obmedzenom režime. Ako toto obdobie ovplyvnilo chod reštaurácie sme sa spýtali vedúceho prevádzky reštaurácie Pálenica Petra VARGU.
Ako ste prežívali zatvorenie reštaurácie a penziónu? Čo robili zamestnanci ? Poslali ste ich na úrad práce?
Zamestnancov sme si udržali. Niektorí odišli sami a zmenili zamestnanie, nakoľko zvážili, že v gastrosektore je momentálne neisté zamestnanie.
Odkedy a dokedy ste boli zatvorení?
Reštaurácia Pálenica Jelšovce bola zatvorená od 6. decembra 2020 do 1. mája 2021.
Čomu ste sa venovali počas zatvorenia prevádzky?
Personál sa využil na čistenie a údržbu firmy, ako aj na samotnú prípravu ďalšej sezóny. Avšak prevažnú časť obdobia bol personál doma.
Dostali ste štátnu pomoc?
Áno, dostali sme. Spĺňali sme podmienky určitej pomoci.
Stačila vám na vykrytie strát?
Určite nie.
Odkedy u vás rozbehla svadobná sezóna a dokedy trvala?
Svadobná sezóna sa rozbehla 1. mája 2021 a trvala do konca septembra. No nakoľko sa sprísnili opatrenia, všetky októbrové svadby sa viac-menej zrušili.
Koľko svadieb bolo tohto roku zrušených, či preložených ?
Pri svadbách sme sa zrušením a presunutím dostali asi na 30-percentný pokles vyťaženosti.
Do vypuknutia pandémie bývali u vás svadby väčšinou v piatok a v sobotu. Ako viem, tohto roku ste svadobné hostiny organizovali aj počas bežných pracovných dní…?
Vzhľadom na situáciu klienti brali viac-menej každý deň v týždni, čo ale bolo vidieť na menších finálnych počtoch osôb – svadobčanov.
Čo znamená pre organizáciu svadby režim OTP? Museli ste robiť zoznamy hostí s kontaktnými údajmi na nich?
Pre organizáciu v OTP režime (očkovaní, testovaní, prekonali nemoc) je to vysvetlené počtom priamo v Covid automate, kde v našom prípade prešiel počet na 40 osôb. A, samozrejme, potrebujeme mať zoznam hostí s preukázaním potrebných dokumentov, ktoré musíme uchovávať v prípade problému na dohľadanie osôb.
V minulosti ste v reštaurácii robili rôzne koncerty, tanečné kurzy… Plánujete ich organizovať aj tohto roku?
Určite nebudeme organizovať žiadne podujatia, nakoľko pri daných opatreniach to nie je možné.
Pýtala sa Ľudmila Synaková
Foto: Robert Gálik, Roman Zima