Píše Artur Bekmatov, novinár a politik
V poslednom období pomaly neprejde deň, aby som sa nemusel vyhýbať kolízii s elektrickou kolobežkou. Aj ako šofér, ale najmä ako chodec. Jazda niektorých užívateľov je – osobitne voči chodcom – arogantná a bezohľadná. Okrem toho kolobežky často ostávajú odložené na miestach, kde prekážajú – v strede chodníkov, pred vchodmi bytoviek, pred zaparkovanými autami či pred priechodmi pre chodcov. A časť obyvateľov Nitry sa tak právom cíti obmedzovaná.
Odhliadnuc od toho, že nedisciplinovaná časť užívateľov elektrických kolobežiek strpčuje život ostatným obyvateľom, tak najviac ohrozujú predovšetkým vlastnú bezpečnosť – rýchlou jazdou, jazdou bez prilby či chráničov. Alebo jazdou viacerých osôb na jednej kolobežke, čo je špecialita najmä mladších ročníkov či rodičov s deťmi(!). Myslím, že by v tomto kontexte bolo zaujímavé začať zaznamenávať štatistiky úrazov, ktorým predchádzala neopatrná jazda na elektrickej kolobežke.
Ich používatelia sú podľa novely cestného zákona klasifikovaní ako vodiči nemotorového vozidla. Na jazdu by mali prednostne využívať cestu, alebo cyklotrasu. A ak musia ísť na chodník, tak by nemali prekročiť rýchlosť chôdze. Teda cca 6 km/h. Neviem ako vy, ale ja som mal doteraz problém stretnúť kolobežku, ktorá by tieto pravidlá (obzvlášť rýchlosť) dodržovala.
Problémom pritom nie sú kolobežky ako také, ale arogantná a bezohľadná časť ich užívateľov. A nie je to len problém Nitry či Slovenska. Vo Francúzsku sa chodci rozhodli protestovať proti elektrickým kolobežkám svojsky – stovky ich pohádzali do riek. V Prahe brojí magistrát, ale i jednotlivé mestské časti, voči prevádzkovateľom zdieľaných elektrických kolobežiek dlhodobo. Magistrát napríklad odstúpil od memoranda o spolupráci so spoločnosťou Lime a žiadal sprísnenie podmienok prevádzkovania. Mestská časť Praha 1 mala dokonca v pláne zakázať vjazd elektrických kolobežiek do peších zón a žiadala od prevádzkovateľa obmedzenie využívania kolobežiek. Obmedzenie síce nastalo, nie však z podnetu prevádzkovateľa, ale kvôli pandémii, ktorá výrazne znížila počet turistov. Spor medzi pražskými samosprávami a prevádzkovateľmi zdieľanej dopravy tak zamrzol do doby, kým sa turistický ruch vráti do starých koľají.
Podobný nárast nespokojnosti možno očakávať aj u nás. A dúfam, že spolu s tým i potrebné zvýšenie preventívnych opatrení ako povinné nosenie prilby, sprísnený prístup pre neplnoletých či opitých, obmedzenie rýchlosti pod 25 km/h, pokutovanie nesprávneho odloženia alebo vo všeobecnosti pozornejší monitoring zdieľaných kolobežiek. Mám však obavu, že sa k tomu odhodláme ako vždy neskoro – až po tom, čo na Slovensku začnú pribúdať zbytočné zranenia spôsobené neopatrnou jazdou na elektrických kolobežkách.
Reagovať na článok môžete na redakcia@nitranoviny.sk