Je však evidentné, že tento nákup je od začiatku netransparentný a pre SR nevýhodný.
„Mysleli sme si, že tak, ako ste venovali pozornosť príprave tohto nákupu v čase, keď SMER bol vo vláde a keď rezort obrany kontrolovala Slovenská národná strana, že aj teraz na dennej báze budete poskytovať slovenskej verejnosti informácie, čo všetko tam smrdí v tomto nákupe, čo je zlé. Lenže, samozrejme, v našom prípade sme boli skritizovaní pod čiernu zem, napriek tomu, že sa nič nezrealizovalo a v tomto prípade mlčky prechádza akákoľvek akvizícia, ktorá je pripravovaná touto vládou,“ uviedol na úvod predseda strany Robert Fico.
Zároveň upozornil, že máme do činenia s veľkým klamárom, ministrom obrany Naďom. Ten totiž opakovane v médiách tvrdil, že Slovensko nikdy nedaruje systém S-300 Ukrajine.
Keď sa tak však stalo, tak prišiel s verziou, že klamal zámerne, aby sa akcia nezmarila. Preto nie je dôvod na dôveru ministrovi ani v tomto prípade, vraj transparentného nákupu osemkoliek.
Ministerstvo obrany oznámilo, že ako najvýhodnejšia ponuka sa javí byť ponuka fínskej spoločnosti Patria. Ide o dodávku 76 obrnených kolesových vozidiel. Minister Naď však tvrdí, že ide o náhradu za bývalú sovietsku vojenskú techniku, čo je lož, nakoľko žiadne obrnené transportéry ruského typu na našom území nie sú, máme stále k dispozícii obrnené osemkolesové transportéry vyrábané na území Československa. Namiesto toho, aby sme využili túto kapacitu, Naď oznámil, že sa idú nakupovať nové transportéry z Fínska.
SMER – SD aj v minulosti trval na tom, že keď sa aj vtedy hovorilo o nákupe takejto techniky v zahraničí, že musí byť mimoriadne vysoký podiel účasti slovenských firiem s bohatými skúsenosťami na výrobe takéhoto produktu. Preto v kooperácii s MO SR a Ministerstvom obrany Fínska, došlo k spolupráci na vývoji takéhoto vozidla, kde SMER – SD dal jasne najavo, že Slovensko so svojimi skúsenosťami musí na tom participovať.
„Keď tento projekt v roku 2018 vyšiel na svet, bola tu možnosť Slovenska a Fínska v spolupráci vyrábať obrnený transportér, ktorý má byť používaný na Slovensku. Vtedy najväčším kritikom tohto projektu bol vojnový štváč Naď. Naď hovoril, že to je manuál netransparentnosti, čo sa deje na ministerstve obrany, že ľudia už neveria v procesy, ktoré prebiehajú na ministerstve obrany, všetko je zlé, ministerstvo obrany pod vedením nominanta SNS, pána Gajdoša, dostávalo na frak každý deň od vás, od všetkých, nadávali ste im, že zase idú kradnúť. Napriek tomu, že takýto obraz bol vytvorený v roku 2018 a 2019 o zaobstaraní týchto vozidiel, ktoré nikdy neboli zaobstarané našou vládou, minister Naď sa rozhodol podporiť presne ten istý projekt, ktorý tak vážne kritizoval v roku 2018,“ povedal R. Fico.
Škandál: Medzi podozrivými z podvodu je údajne aj policajný prezident! Má ísť o sumu 800-tisíc eur!
Ďalej pripomenul korupčné škandály, ktoré spoločnosť Patria mala v Slovinsku, Chorvátsku a v Egypte, čo v niektorých prípadoch skončilo aj odsúdením predstaviteľov spoločnosti za korupciu. Teraz chce MO SR nakúpiť 76 vozidiel dohromady asi za 470 miliónov eur. No v čase, keď sa tento projekt spracovával v rezorte obrany pod vedením SNS v roku 2018, bolo každé vozidlo o 500 tisíc eur lacnejšie. R. Fico upozornil, že aby si minister Naď prikryl toto obstarávanie, dal vypracovať štúdiu realizovateľnosti tohto projektu, ktorá je napísaná vraj 60 odborníkmi, no nikto nevie akými, nikto ich nevidel.
Predseda SMERu sa ďalej pýta, čo potrebuje štát v súčasnej situácii, aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine. Potrebuje hlavne systémy protivzdušnej ochrany, potrebuje kvalitné radary, drony schopné ničiť pozemné ciele. Je teda to, čo dnes robí MO SR pre Slovensko to najdôležitejšie?
„Za týchto okolností čo môžeme urobiť iné, pretože vy to za nás neurobíte novinári, ideme podať trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania obzvlášť závažného zločinu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku v štádiu prípravy. Tento materiál je spracovaným, je to komplexný materiál, pretože ak niečo tvrdíme, tak to musíme aj riadne preukázať a tento materiál podávame na generálnu prokuratúru,“ uviedol R. Fico.
Člen predsedníctva strany a bývalý minister vnútra Robert Kaliňák doplnil, že naozaj hlavným problémom je, že tá vojenská technika, ktorú je možné na Slovensku vyrábať, musí byť robená čisto na Slovensku. Namiesto toho prichádza zmluva, kde sa stávame iba montážnikmi.
„A hneď taká drobnosť, že my chceme na to kaliber, síce polovička z nich nevie, o čom hovorí, ale faktom zostáva, že je to 30 mm kanón, ktorý sa na Slovensku doteraz vyrábal a ktorý sa takto používal v BVP, ktoré boli na Slovensku vyrobené. Jediný rozdiel je 5 mm v dĺžke nábojnice. Ale hlavný rozdiel je v cene, každý náboj je päť až sedemkrát drahší, ako ten pôvodný. Podstatná je munícia, na Ukrajine za mesiac munícia stojí to, čo to auto, ktoré kupujete. Čiže, ak kupujete päťkrát drahšie auto a päťkrát drahšiu muníciu, znamená, že to nie je v skutočnosti 5,8 milióna za auto, ale v životnom cykle, kedy by mali pravidelne vystrieľať aspoň 12 zásobníkov ročne v rámci cvičenia, si zaplatíte za päť, šesť rokov celé auto v munícii, lebo ste sa rozhodli kúpiť drahšiu,“ priblížil R. Kaliňák. A v minulosti presne toto kritizoval minister Naď, že je to drahé a zbytočné.
R. Kaliňák si myslí, že slovenské spoločnosti by vedeli obrnené transportéry vyrábať výrazne lacnejšie, len ich to treba naučiť robiť. Podľa jeho slov je však najväčším problémom nákupu vozidiel 8×8, že ministerstvo obrany podvádzalo v štúdii a o ostatných výrobkoch skonštatovali, že nespĺňali požadované parametre. A tvrdilo nepravdy o amerických, českých, rakúskych alebo iných výrobkoch len preto, aby bol dopredu vybratý produkt úspešný.
(ts)