Mladí ľudia si vždy hľadajú cestu, ako sa finančne osamostatniť od rodičov. Mnohí stále chodia na brigády, ale iní si našli aj inovatívnejšie spôsoby. K tým patrí aj resellovanie. Prečítajte si rozhovor o tomto fenoméne so skúseným mladým resellerom MC (18) o tom, ako resellovanie funguje, do čoho sa oplatí investovať a koľko sa dá resellovaním zarobiť.
Čo ťa priviedlo k resellovaniu?
Od začiatku som sa zaujímal o oblečenie, zaujímala ma móda, ale nemohol som si tie veci dovoliť s mojím malým vreckovým od rodičov, tak som začal hľadať spôsoby, ako by som si na to mohol zarobiť pri mojej študentskej činnosti bez toho, aby to bolo časovo obtiažne. Tak som si vlastne začal zarábať na svoje vlastné kúsky, ktoré som chcel nosiť.
Ako to resellovanie vlastne funguje? Popíš nám tak zbežne proces.
Proces spočíva v tom, že nejaká značka vydá nejakú vec napr. kus oblečenia, doplnok alebo aj basketbalové lopty, o ktorú je záujem a vydá určité množstvo za určitú cenu. Po tej veci je však veľmi veľký dopyt, väčší ako ponuka, takže podľa pravidiel trhu začne cena danej veci rásť a ľudia začnú platiť vyššiu cenu tým, ktorí to stihli kúpiť. Cenu určuje to, ako veľmi je tá vec žiadaná a, samozrejme, aj počet vyrobených kusov.
Môže mať človek resellovanie aj ako zamestnanie? Koľko to približne vynáša?
Samozrejme, že môže. Aj na Slovensku sú podnikatelia, ktorí mali na začiatku iba online resell shopy, ale teraz majú aj kamenné predajne napr. Cruizer v Bratislave alebo Keindebet_store, ktorý si asi pred týždňom otvoril predajňu v Žiline. To sú čisto resell predajne, kde sa predávajú napr. aj Supreme kajaky. V tých predajniach sú napríklad stovky kusov topánok za státisíce eur, čiže resellovaním sa určite dá živiť. Je to iba o tom, že koľko času tomu človek venuje, koľko peňazí do toho investuje.
Existujú aj nejaké vychytávky, ktoré môžu resellerom pomôcť?
Celé resellovanie funguje na princípe vychytávok. Ty sa chceš k veciam dostať prvý, tak sú, samozrejme, rôzne softvéry a programy, ktoré ti pomáhajú, napr. program za 8 000 eur, ktorý je len na to, aby vytvoril stovky „fejkových“ adries, čo sa tvária ako ľudia, nastaví si tam stovky „IP-čiek“, čo znamená, že na daný server, kde sa predávajú povedzme topánky, prídu žiadosti, ktoré vyzerajú, akoby boli od stoviek rôznych ľudí, ale je to len jeden program na jednom počítači, inak sa nazýva aj bot. To je mechanická časť, čo znamená, že všetky tieto programy, ktoré objednávajú veci cez internet, ti dávajú väčšiu šancu v „chytení“ toho žiadaného kúsku, z ktorého budeš mať zárobok. Potom sú tu veci ako vzťahy s manažérmi rôznych firiem a predajní, ako sú napr. Foot Locker alebo The Streets na Slovensku, ktorí tiež vydávajú žiadané topánky na resellovanie. Poznám veľa ľudí, ktorí majú kontakty s manažérom, a tým vlastne získajú viac párov a väčší zisk.
Bránia sa firmy resellovaniu alebo to berú už ako bežnú súčasť moderného trhu?
Záleží na firme. Sú luxusné značky ako Louis Vuitton alebo Hérmes, ktoré to už ako súčasť trhu berú. Sú si vedomé, že ich kabelky, ktoré majú hodnotu niekoľko tisíc, budú mať na druhotnom resell trhu oveľa väčšiu hodnotu. O resellovaní vedia, ale nechávajú to tak. Potom sú značky, väčšinou skejterské, ktoré chcú aby tí ľudia, ktorí ich značku nosia, sa skutočne skejtovaniu venovali. Preto skrývajú topánky do skejtparkov alebo posielajú topánky vybraným záujemcom, ktorí spravia nejaký trik na skateboarde, natočia ho na kameru a pošlú im nahrávku. Je to spravené veľmi kreatívne, aby sa k skejterským topánkam Nike Dunk SB dostali skejteri a k basketbalovým „ Jordanom“ dostali basketbalisti. Firma Nike nie je spokojná s tým , že sa jej topánky resellujú a chce zamedziť rôznym programom, aby sa jeden človek nemohol dostať k veľkému počtu párov. Tie programy sa však menia každý deň a aj keď Nike niečo zmení, tak ľudia, ktorí sa resellovaním živia, zmenia čo najrýchlejšie svoje programy, aby mohli fungovať ďalej. Takže mnohé firmy sa proti resellovaniu bojovať snažia, ale nevychádza to.
Ako vieš, do ktorých značiek alebo typov oblečenia sa ti oplatí investovať?
Značky, ktoré sa resellujú, sú už dopredu organizované a manažované tak, aby ich produkty boli stále žiadané a vypredávali sa. Napr. Supreme a aj Nike, keď vydáva svoje obľúbené modely ako Air Jordan alebo Nike Dunk SB. Oni vedia, že ich produkty sa vypredajú, vedia, že po svete sú milióny ľudí, čo by to nosili a dali za to aj viac peňazí, ale vydajú stále ten istý počet kusov za tú istú počiatočnú cenu. Vyrábajú len limitované kvantity. Rátajú s tým, že sa všetko hneď vypredá, ľudí to priláka a niektorí dokonca spia pred predajňami, aby sa dostali k tým topánkam alebo k tomu zisku. Potom sú, samozrejme, značky ako New Balance alebo Puma, ktoré nechcú byť limitované a vyrábajú toľko produktov, koľko ľudia chcú alebo aj viac. Tieto produkty potom končia v zľavách. Veľmi výhodné sú aj investície do limitovaných edícií, ktoré vznikajú ako spolupráce s rôznymi umelcami. Tie vedia prilákať aj ich fanúšikov, čím sa dopyt znova zvýši.
Čo považuješ za svoj najväčší investičný úspech?
Môj najväčší investičný úspech bol, keď som cez karanténu vo štvrtok o 12.00, kedy Supreme vydával novú kolekciu, bol na ich stránke a mal som šťastie, že vtedy boti nefungovali, pretože práve v ten deň značka Supreme spustila antibotovú ochranu. Človek, ktorý si tam chcel niečo kúpiť musel splniť rozličné úlohy na stránke a odkliknúť ikonu nie som robot, čím sa vytvorilo asi 30 sekundové okno, kedy sa mohli kúpiť tie topánky. Mne sa ich podarilo kúpiť a ďalší týždeň následne predať, čím som získal ako nepracujúci študent zisk okolo 1 000 eur, čo je celkom dobrá suma.
Stále luxusné oblečenenie aj nosíš alebo ho kupuješ už len kvôli investícii?
Resellovať som začal, aby som také oblečenie mohol nosiť. Samozrejme, môj štýl sa vyvíjal. Začínal som so Supreme, čo je značka pre mňa ako pre skejtera, niektoré tričká som aj nosil predtým, ako som ich predal. Ľudia ich kupujú s radosťou aj nosené.
Aké sú tvoje obľúbené značky?
Na začiatku to boli Supreme, Palace, ale teraz som prešiel trošku na „vyššiu módu“, zmenil sa mi vkus, takže v súčasnosti obľubujem značky ako Raf Simons, Comme des Garçons, Chrome Hearts a Off-White.
Čo by si poradil ľuďom, ktorí chcú začať resellovať?
Poradil by som im, že si majú rozmyslieť, čo chcú resellovať a zistiť si, či sa im to oplatí. Na sociálnych sieťach a iných platformách sú rozličné skupiny, ktorých členmi sa môžu stať mesačne za 20-30 eur, a tam o resellovaní získajú všetky potrebné informácie. Na Discorde je skupina Cook Groups, ktorá poskytuje všetky informácie o resellovaní a o botoch, kde sa dajú zohnať a dajú sa tam aj kúpiť. Ďalej sú tam aj linky na stránky, aj to kedy bude nejaký produkt vychádzať.
Pripravila a pýtala sa Hilda Pomalková /foto MC