Máte auto na benzín alebo naftu? Niečo vám poviem. Možno ma nemusíte, ale toto je pre mňa dôležité. Ekoaktivisti ma síce budú bičovať, ale proti takémuto nezmyslu musíme bojovať.
No áno, ide o ten slávny zákaz spaľovacích motorov v roku 2035. To je už za 12 rokov, dámy a páni. Tri volebné obdobia. Len si to predstavte. Úradníci z presklených bruselských kancelárií nariaďujú 3 742 524 slovenským vodičom, aké si majú kúpiť auto. Bez ohľadu na vedu, výskum, inovácie, a hlavne zdravý sedliacky rozum. Ideologicky.
Vstup do Európskej únie je to najlepšie, čo sa mohlo Slovenskej republike od revolúcie stať. Ale to neznamená, že zatlieskam každému „dobrému úmyslu“, s ktorým príde. A všetci dobre vieme, ako podobné „dobré ideologické úmysly“ dopadajú. Nemci si minulý mesiac odstavili poslednú atómku a výsledkom je, že páli najviac uhlia v histórii. Tretina ich elektromobilov tým pádom jazdí na uhlie. Gratulujeme!
Ale to samozrejme nie je všetko. Poďme si spolu jasne a stručne prejsť tie hlavné problémy. To, čo ma najviac štve.
Bežný Slovák si elektromobil jednoducho nemôže dovoliť. Jeho cena začína totiž na 30-tisíc eurách. Jasné, môžu do tej doby zlacniť, ale prečo ich potom treba vynucovať nariadením? Ak budú také skvelé a lacné, Slováci si ich začnú kupovať sami. Sme totiž rozumní. A teraz pozor, zásadný argument bojovníkov za klímu. Ekológia. Mnoho z vás určite vie, že v tomto ohľade nie sú elektroautá žiadna hitparáda, ako sa nám to snažia prezentovať.
Branislav Gröhling: OĽaNO v školstve nepokračuje v krokoch na riešenie segregácie
V argumentoch Bruselu totiž napríklad zvažujú len emisie plynúce z prevádzky auta. To je samozrejme nezmysel. Musíme hľadieť na emisie, ktoré vyprodukuje celý cyklus automobilu, vrátane výroby. Od prvej skrutky až po recykláciu a šrotovanie auta. A tam to pre elektromobily fakt práve ružové nie je. Výroba elektrického auta totiž vyžaduje šesťkrát viac nerastných surovín ako výroba auta so spaľovacím motorom. Viac medi, viac lítia, niklu, mangánu, kobaltu, grafitu a viac kovov vzácnych zemín. V Európe sa nám možno bude luxusne dýchať, ale planéta ako taká bude trpieť ťažbou práve týchto kovov v krajinách tretieho sveta. To ale „správny zelený Európan“ neuvidí, takže asi všetko v poriadku.
Teraz pár čísel, veď ma poznáte, moja špecialitka.
Európska únia vyprodukuje zhruba 9,5 % svetových emisií CO2 a doprava tvorí len malú časť z toho. Najviac ich vypúšťa Čína, 28 %, a USA, 14,1 %. India stojí za 6,8 % svetového CO2. Ale kde si zakážu spaľovacie motory? No samozrejme u nás. Ku klíme treba pristupovať rozumne, a teda globálne. Európa svet fakt nespasí. Len uškodíme našej ekonomike, pracovnému trhu a konkurencieschopnosti.
A čo recyklácia batérií elektroáut? Ďalší totálne nedoriešený a nedomyslený aspekt zákazu spaľovacích motorov.
Mohol by som vám tu vymenovať ďalšie argumenty proti zákazu. Napríklad, že máme absolútne nedostačujúcu distribučnú sieť elektriny, ktorej v prípade vynútenia elektroáut hrozí kolaps, alebo že sa európsky zákaz úplne nezmyselne týka aj ďalších alternatív ako bionafty, etanolu či hybridov. Aktivisti za klímu a bruselskí úradníci vychvaľujú elektroautá ako tú správnu jedinú možnú cestu dopredu. Fajn! Možno to tak naozaj je. Ale ak to tak je, nech sa elektroautá o svoje miesto na trhu pobijú samy. Ak sú tak skvelé, ako hovoria, určite pre nich nebude problém spotrebiteľa presvedčiť, nie?
Nie som proti elektroautám. Naopak, nech bojujú o svoje miesto na Zemi. Ich vývoj však pôjde dopredu najrýchlejšie tak, že budú súťažiť s ostatnými technológiami. Tak, ako tomu bolo v histórii ľudstva vždy. V mojom svete rozum, fakty a sloboda vyhrávajú nad ideológiou, aktivizmom a dojmami. A keď sa rozumne a slobodne pozrieme na fakty, je jasné, že dostáva ideológia, aktivizmus a dojmy totálne na frak.
Ak to vidíte rovnako, budem veľmi rád, keď nám pomôžete v našom boji a podpíšete petíciu na https://vyzva.sas.sk/zachranme-motory.
Veľká vďaka a fajn večer všetkým, Rišo Sulík.
Zdroj: Richard Sulík, fb