5.4 C
Nitra
štvrtok, 14 novembra, 2024

Slovenské firmy by mali viac analyzovať dáta a využívať umelú inteligenciu, je to trend aj národná stratégia

Dôraz na analytiku a veľké dáta, využívanie takzvaného internetu vecí, efektívne zapojenie umelej inteligencie do výrobného a obchodného procesu či presun služieb do cloudu.

Slovenské firmy by mali viac analyzovať dáta a využívať umelú inteligenciu, je to trend aj národná stratégia
Podľa posledných dát Eurostatu cloudové riešenia na Slovensku využíva len 36 % firiem, pričom európsky priemer je viac ako 40 %. (foto : ilustračné)

To sú trendy, ktoré budú podľa spoločnosti Enehano sprevádzať oblasť digitalizácie v tomto roku. Sú tiež nevyhnutnou súčasťou digitálnej transformácie, ktorá je jednou z priorít Európskej únie a kladie na ne dôraz aj Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030. Z posledných dostupných štatistík vyplýva, že Slovensko má v týchto oblastiach za európskym priemerom čo doháňať.

Podľa posledných dát Eurostatu cloudové riešenia na Slovensku využíva len 36 % firiem, pričom európsky priemer je viac ako 40 %. „Dobrou správou je, že niektoré podniky už investujú do prípravy na prechod do cloudu a majú vypracovanú stratégiu a postupnosť jednotlivých krokov,“ uviedol Eduard Gers zo spoločnosti Enehano. Viaceré prechádzajú na tzv. hybridný model, aby si cloud vyskúšali napríklad pre zálohovanie dát. „Ďalšie, v snahe zrýchliť a finančne zoptimalizovať procesy a s cieľom byť flexibilnejší pri reakcii na potreby svojich zákazníkov, začínajú využívať low-code a no-code platformy, ktoré taktiež fungujú najmä v cloude,“ podotkol.

Ďalšou výzvou pre európske aj slovenské firmy je analýza veľkých dát na základe využívania digitálnych a elektronických zariadení. Na Slovensku s nimi pracuje len vyše 5 % firiem, čo je takmer o dve tretiny menej ako je európsky priemer. Zber a najmä vyhodnocovanie veľkých dát firmám umožňuje efektívne nastavovať procesy a prijímať rozhodnutia, dáta sú zároveň nevyhnutné pri vývoji umelej inteligencie, resp. pri strojovom učení, čo je tiež jedna z kľúčových oblastí v rámci digitálnej transformácie.

Aplikácie umelej inteligencie v roku 2020 využívalo 7 % podnikov v EÚ s najmenej desiatimi zamestnancami a Slovensko bolo na úrovni európskeho priemeru. „Umelá inteligencia a strojové učenie sa využívajú v rôznych aplikáciách, vrátane automatizácie procesov, zlepšovania zákazníckych skúseností či optimalizácie riadenia dodávateľského reťazca. Treba však dodať, že v komunikácii nedokáže úplne nahradiť človeka,“ dodal Gers.

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x