Účelom tohto príspevku je poskytnúť vyjadrenie k návrhu (podnetu) na moje disciplinárne konanie, ktorý podali štyria vyšetrovatelia ohľadne jedného môjho článku. Vzhľadom k tomu, že ma už viacerí novinári žiadali o vyjadrenie k tomuto podnetu, ktorým už disponovali, mám za to, že podnet na moje disciplinárne stíhanie je už vecou verejnou a tak som sa rozhodol vyjadriť sa k nemu taktiež verejne a to aj z dôvodu, aby som sa nemusel osobitne vyjadrovať viacerým novinárom.
O čo vlastne ide
Vyšetrovatelia, ktorých prípad je dostatočne mediálne známy, podali na mňa podnet na začatie disciplinárneho konania pre môj článok, ktorý som publikoval na tomto webe a ktorý sa týkal trestného činu ohýbania práva a jeho dokazovania s tým, že podozrivou osobou zo spáchania tohto trestného činu má byť sudca Okresného súdu Bratislava III, ktorý týchto vyšetrovateľov vzal do väzby. Ide o tento článok:
K účelovej kriminalizácii sudcu prostredníctvom trestného činu ohýbania práva
Vyšetrovatelia ma v podnete obvinili,
– že som porušil povinnosť mlčanlivosti sudcu, keď som zverejnil žiadosť vyšetrovateľa o zabavenie mlčanlivosti podozrivého sudcu,
– že som svojím názorom vyjadreným v článku vykonával skrytý nátlak na predsedu okresného súdu ako má vo veci rozhodnúť o tejto žiadosti, nakoľko vykonávam (okrem funkcie sudcu) aj funkciu predsedu trestnoprávneho kolégia krajského súdu,
– že som kritizoval právnu úpravu trestného činu ohýbania práva a vyjadroval negatívny postoj k tomu trestnému činu (s dovetkom podávateľov, že keď chcem kritizovať právnu úpravu mám ísť do parlamentu),
– že som v článku v zásade vykonal obhajobu podozrivého sudcu,
– že som vyzradil svojím článkom, že prebieha vyšetrovanie ohľadne tohto prípadu a sudcu okresného súdu
– a dokonca, že mojou kritikou trestného činu ohýbania práva vznikli dôvodné pochybnosti o mojej nestrannosti a to vo vzťahu ku všetkým budúcim konaniam, ktoré sa budú týkať trestného činu ohýbania práva, ktoré napadnú na krajský súd.
Považujem argumentáciu podnetu za zjavne právne nesprávnu a v niektorých jej častiach aj za vyslovene rozpornú s viacerými zákonmi. Takže k jednotlivým výtkam.
A/ k údajnému porušeniu povinnosti mlčanlivosti
V prvom rade je nutné uviesť, že o žiadosti vyšetrovateľa o zbavenie mlčanlivosti sudcu JUDr. Kapinaja som sa nedozvedel pri výkone funkcie sudcu, nakoľko táto žiadosť vyšetrovateľa nebola súčasťou žiadnej veci, v ktorej vystupujem ako zákonný sudca, teda vo veci, ktorá by napadla do senátu, do ktorého som zaradený rozvrhom práce, respektíve do akéhokoľvek iného senátu na krajskom súde. Z uvedeného vyplýva, že som ani teoreticky nemohol porušiť povinnosť mlčanlivosti sudcu uvedenú v ustanovení § 30 ods. 10 zákona č. 385/2000 Z.z., ktorá sa vyslovene viaže na výkon funkcie sudcu.
Rovnako tak som sa o tejto žiadosti vyšetrovateľa nedozvedel z pozície vykonávania funkcie predsedu trestnoprávneho kolégia, nakoľko predseda trestnoprávneho kolégia nezbavuje sudcu povinnosti mlčanlivosti a preto vyšetrovateľ nemal žiadny dôvod, aby mi takúto žiadosť zaslal na vybavenie ako predsedovi trestnoprávneho kolégia (čo ani neurobil), respektíve, aby mi bola daná na vybavenie kýmkoľvek iným, keďže toto oprávnenie nepatrí do právomoci predsedu trestnoprávneho kolégia, ale do kompetencie predsedu súdu (v mojom článku som pritom vyslovene uviedol, že zo žiadosti vyplýva, že bola vyšetrovateľom zaslaná predsedovi súdu a nie predsedovi trestnoprávneho kolégia).
Navyše, kompetencie, či povinnosti predsedu kolégia ani neupravuje zákon č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich (na ktorý neustále v podnete poukazujú podávatelia), ale § 17 ods. 4 zákona č. 757/2004 Z.z. o súdoch, pričom funkcia predsedu kolégia nie je ani funkciou sudcu v zmysle zákona o sudcoch a prísediacich (zákonný sudca), ale ide o výkon čisto odbornej a organizačnej funkcie v zmysle úplne iného zákona (§ 17 ods. 2 zákona č. 757/2004 Z.z.), pričom výkon tejto funkcie sa netýka rozhodovacej činnosti sudcu vo veciach, v ktorých je zákonným sudcom (súdnictvo na súde vykonávajú sudcovia a nie predseda kolégia – § 11 ods. 1 zákona o súdoch).
Už je to minimálne dva roky čo v publikačnej činnosti kritizujem neustále úniky zo spisov, keď vo verejnom priestore často kolujú rôzne uznesenia o vznesení obvinenia, výpovede obvinených, či svedkov, nahrávky z chaty, ktoré sa následne zverejňujú a komentujú.
Taktiež sa stáva, že súčasťou tohto kolobehu vo verejnom priestore sa stane aj napríklad podnet na moje disciplinárne konanie (ktorým disponovali novinári skôr ako ja) alebo aj žiadosť vyšetrovateľa o zbavenie mlčanlivosti sudcu. Za takejto situácie má prístup k takémuto materiálu ktokoľvek a môže sa stať aj predmetom odbornej diskusie (to sa stalo aj v danom prípade).
Vzhľadom k tomu, že z tejto žiadosti vyplývali skutočnosti týkajúce sa trestného sudcu pôsobiaceho v obvode Bratislavského kraja a nového trestného činu ohýbania práva, ktorému som sa už v predchádzajúcich mesiacoch publikačne venoval, rozhodol som sa publikovať svoj právny názor na túto žiadosť a to nie z pozície sudcu, ale z odbornej pozície predsedu trestnoprávneho kolégia a otvoriť tak diskusiu o tejto téme. To som napokon aj uviedol v samotnom článku (moja veta uvedená v článku, že „žiadosť som videl z pozície predsedu trestnoprávneho kolégia a je vhodná na odbornú diskusiu o jej obsahovej správnosti“ znamená, že som na ňu nahliadal z odbornej pozície predsedu trestnoprávneho kolégia, nakoľko sa týkala odborných trestnoprávnych otázok dokazovania nového trestného činu a trestného sudcu pôsobiaceho v Bratislavskom kraji).
Ako osoba, ktorá zastáva odbornú funkciu predsedu trestnoprávneho kolégia považujem za vec verejného záujmu, aby sa odborne diskutovalo o tom, ako sa v praxi vedie dokazovanie pri novom trestnom čine ohýbania práva, keďže sa týka sudcov a doposiaľ takýto trestný čin v právnom poriadku SR neexistoval (nie je teda dostatočne jasné ako ho správne dokazovať). Článok bol zároveň myslený aj ako apel na Súdnu radu SR (čo vyplýva z poslednej vety článku), nakoľko ohľadne tohto trestného činu disponuje určitými kompetenciami (§ 9 ods. 2 Tr. por.). Žiadne porušenie povinnosti mlčanlivosti sudcu, ktorá sa týka výkonu jeho funkcie tu preto neprichádza do úvahy.
V tomto smere môže byť podnetnou aj kauza prokurátora JUDr. Vasila Špirka, v ktorej som v roku 2016 zverejnil a komentoval uznesenie o vznesení obvinenia tomuto prokurátorovi (ani vtedy som uznesenie o vznesení obvinenia nemal v dispozícii z titulu výkonu funkcie sudcu, či inej funkcie a jeho zverejnením som teda nemohol porušiť povinnosť mlčanlivosti sudcu), pričom Sudcovská rada Krajského súdu v Bratislava sa zaoberala tým, či som práve komentovaním a zverejnením uznesenia o vznesení obvinenia prokurátora JUDr. Vasila Špirka neporušil nejaké povinnosti sudcu (iné než porušenie povinnosti mlčanlivosti). Sudcovská rada žiadne porušenie povinností sudcu nezistila s názorom, že nešlo o vec prejednávanú súdmi a ani o vec, ktorú by prejednával dotknutý sudca. Navyše, tento výklad nebol vôbec ojedinelý, bol v praxi bežne zaužívaný a napríklad aj Združenie za otvorenú justíciu vydalo v tom čase (10.08.2016) verejné vyhlásenie, v ktorom slovami JUDr. Kataríny Javorčíkovej vyslovene uviedli, že
„Sudca nie je a nemôže byť úplne v ústraní reálneho života, ktorého je súčasťou a nemožno od neho požadovať, aby realitu ignoroval. V tejto veci Peter Šamko nebol, a ani nie je, ako sudca činný. Nie je ani pravdepodobné, že by predmetná vec mohla byť pridelená v budúcnosti do jeho súdneho oddelenia. Tak ako je lekár aj mimo výkonu služby povinný zasiahnuť na ochranu bezprostredne ohrozeného života či zdravia iného človeka, tak aj člen každej právnickej profesie má morálno-etický záväzok prispievať k zvyšovaniu právneho povedomia spoločnosti a zlepšovaniu fungovania právneho štátu. Ak sudca vníma, že niektoré zložky štátnej moci týmito hodnotami pohŕdajú alebo ich ignorujú, či ich dokonca ohrozujú, má morálno-etickú povinnosť nemlčať“.
Obsah vyhlásenia bol publikovaný tu:
B/ k údajnému skrytému nátlaku na predsedu súdu a k údajnej obhajobe „podozrivého“ sudcu
Vo svojom článku som uvádzal výhradne svoje názory a je nepochopením vzťahov súdnej sústavy (§ 5 zákona o súdoch) tvrdiť, že som svojou publikačnou činnosťou mohol vyvíjať nejaký skrytý nátlak na rozhodnutie predsedu súdu o žiadosti vyšetrovateľa. Predseda trestnoprávneho kolégia krajského súdu totiž nie je a nikdy ani nebol nadriadeným predsedovi Okresného súdu Bratislava III a nemá voči nemu žiadne príkazové oprávnenia (tieto vzťahy sú teda úplne iné ako vzťahy nadriadenosti a podriadenosti v polícii, z ktorých zrejme podávatelia podnetu vychádzali, keď prezentovali svoje nepodložené domnienky, že predseda súdu sa fakticky musí spravovať obsahom môjho článku len preto, že pracuje na okresnom súde). To, či si čitateľ niečo zoberie z odborného článku je vyslovene iba na ňom, pričom je právom sudcu vykonávať publikačnú činnosť a doposiaľ ešte nebola zavedená cenzúra na kritiku postupov polície, ktorej sa fakticky podávatelia podnetu dovolávajú.
Ak sa podávateľom podnetu zdá, že je v mojom článku uvedená fakticky obhajoba podozrivého sudcu, tak ho zjavne pozorne nečítali, pretože jeho podstatou bolo polemizovať o dokazovaní, teda o tom, či si vyšetrovateľ nemá zisťovať relevantné skutočnosti štúdiom spisu a rozhodnutia sudcu, a nie výsluchom sudcu a či vôbec by mohol sudca na výsluchu dovysvetľovať svoje rozhodnutie aj mimo rámec jeho odôvodnenia.
Rovnako tak článok obsahuje upozornenie, že len samotný fakt zrušenia rozhodnutia okresného súdu sťažnostným, či odvolacím súdom nemôže byť trestným činom ohýbania práva (čo okrem iného nepochybne vyplýva aj z dôvodovej správy k trestnému činu ohýbania práva, pričom v článku som uvádzal aj to, kedy by o trestný čin ohýbania práva ísť mohlo – ak by išlo o svojvoľné rozhodnutia bez opory v zákone – to však už podávatelia podnetu taktne zamlčali).
Je to určitý paradox, že práve podávatelia podnetu mi vyčítajú obhajobu „podozrivého“ sudcu, keď napríklad o trestnom stíhaní podávateľov podnetu sa negatívne verejne vyjadrovalo veľké množstvo osôb, medzi nimi napríklad aj prokurátor úradu špeciálnej prokuratúry, či policajný prezident a nie je mi známe, že by na nich podávatelia podnetu dali návrh na začatie disciplinárneho konania z dôvodu, že nad rámec výkonu svojej funkcie pôsobia vo veci, ktorá je len v prípravnom neverejnom konaní, verbálne ako ich obhajcovia.
C/ k údajnému „vyzradeniu“ vedenia trestného konania
Za vyslovene absurdné považujem tvrdenie, že som mojím článkom vyzradil podozrivému sudcovi, že sa vedie trestné konanie ohľadne trestného činu ohýbania práva vo veci, v ktorej rozhodoval a mal by byť podozrivým.
Už dňa 10.11.2021 verejne (prevzaté to bolo viacerými webmi a je to ľahko dohľadateľné na internete) informoval poslanec strany OĽaNO Andrej Stančík, že podal trestné oznámenie v súvislosti s kauzou obvinenia štyroch vyšetrovateľov NAKA a to aj pre podozrenie zo spáchania trestného činu ohýbania práva (vzhľadom k tomu, že trestného činu ohýbania práva sa môže dopustiť fakticky iba sudca, muselo byť každému jasné, že sa tu má na mysli výhradne sudca JUDr. Kapinaj, ktorý vyšetrovateľov vzal do väzby).
Každý teda vedel alebo mohol vedieť, že sa takéto trestné konanie na polícii vedie, keďže bolo podané trestné oznámenie, pričom tento oznam prišiel o viac ako dva mesiace skôr, než som publikoval svoj článok (toto trestné oznámenie poslanca som uvádzal už vo svojom predchádzajúcom článku o ohýbaní práva zo dňa 15.11.2021 v časti v ktorej som mapoval verejne prezentované trestné oznámenia na sudcov a kde som kritizoval napríklad aj verejne ohlásené trestné oznámenie na sudkyňu špecializovaného trestného súdu pre ohýbanie práva).
Tvrdiť teda, že sa verejnosť dozvedela o prebiehajúcom trestnom konaní až z môjho článku je zavádzajúce a nepravdivé.
Navyše, sám vyšetrovateľ chcel, aby sa to sudca, ktorého sa trestné oznámenie týka, dozvedel (a aby vypovedal k veci), keďže požiadal predsedu súdu o zbavenie jeho mlčanlivosti, nakoľko ak mu predseda súdu vyhovie, musí byť táto skutočnosť oznámená aj dotknutému sudcovi, pretože sudca musí byť informovaný o tom, že bol zbavený mlčanlivosti a v akej veci bol zbavený mlčanlivosti, nakoľko inak by nevedel posúdiť, či mu vo výpovedi nebráni povinnosť mlčanlivosti (sám vyšetrovateľ teda chcel, aby sudca mohol vypovedať v procesnom postavení podozrivej osoby pred začatím trestného stíhania, teda aby vedel o čom sa vedie predprípravné konanie).
D/ k údajnej neprípustnej kritike trestného činu ohýbania práva a k porušeniu nezaujatosti pri možnom nápade tohto trestného činu na krajský súd
Absolútne mimo odborné argumenty je tvrdenie podávateľov podnetu, že mojou kritikou trestného činu ohýbania práva vznikli dôvodné pochybnosti o mojej nestrannosti a to vo vzťahu ku všetkým budúcim konaniam, ktoré sa budú týkať trestného činu ohýbania práva, nakoľko sa môže stať, že dotknutý prípad sudcu JUDr. Kapinaja, či akýkoveľk iný prípad trestného činu ohýbania práva by mohol byť prejednávaný súdom, na ktorom pôsobím.
Vzhľadom k tomu, že podávatelia podnetu sú vyšetrovatelia, je pre mňa toto tvrdenie šokujúce. Trestný čin ohýbania práva podľa § 326a Tr. zák. totiž patrí do výhradnej pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu (§ 14 písm. p) Tr. por.) a za súčastnej právnej úpravy nie je možné, aby takýto trestný čin napadol na vybavenie na krajský súd (a to ani teoreticky).
Navyše, to, že sa v publikačnej činnosti kritizuje napríklad právna úprava (konkrétny trestný čin, či jeho definícia) je úplne bežné (to je podstata odbornej právnej diskusie). Sám som kritizoval vo svojej dlhoročnej publikačnej činnosti viaceré trestné činy, napríklad daňové, drogové, či príliš veľa podvodných trestných činov a naposledy napríklad aj návrh na zavedenie nového trestného činu šírenia nepravdivej informácie. Pomerne bežne aj policajti, a to aj na mojom webe, kritizujú právnu úpravu, napríklad prílišný formalizmus v trestnom procese a podobne. Kritizovať, či spochybňovať súčasnú, či pripravovanú právnu normu je základom odbornej publikačnej činnosti a je prekvapujúce, že to podávatelia podnetu, ako policajti, ktorí by mali byť odborne zdatní, nevedia (a ako to uvádzajú vo svojom podnete, išlo o kritiku mimo mojej rozhodovacej činnosti, teda o kritiku na takom mieste, kam takáto kritika patrí, t. j. do odborného časopisu a nie do rozhodnutia). Ak by sa akceptoval taký pohľad na odbornú publikačnú činnosť, aký prezentujú podávatelia podnetu, potom by sa o práve (či konkrétnych právnych normách) vôbec nemohlo písať.
Celkovo som za posledné obdobie publikoval už tri články k trestnému činu ohýbania práva (vrátane toho, na ktorý poukazujú podávatelia podnetu), pričom ani v jednom nevybočilo moje konanie z hraníc práva na slobodu prejavu a práva na šírenie informácií a už vôbec nie je možné dospieť k záveru, že by týmito článkami mohla byť narušená dôstojnosť sudcovskej funkcie alebo prísť k ohrozeniu nezávislého, či nestranného rozhodovania súdov. Treba opätovne zvýrazniť, že ani jeden z článkov sa netýkal mojej rozhodovacej činnosti, ale išlo v prvom rade o kritiku právnej úpravy a v druhom rade o kritiku postupu orgánov činných v trestnom konaní pri vedení dokazovania; nič z uvedeného nemohlo a ani nebolo spôsobilé zasiahnuť do dôstojnosti sudcovskej funkcie, či do nestranného rozhodovania súdov. Z hľadiska posudzovania slobody prejavu a práva na informácie a ich prípadných obmedzení, je podstatným aj skutočnosť, že v článku, na ktorý podávatelia podnetu poukazujú nešlo ani o nejaké difamačné prejavy.
V tomto smere možno primerane poukázať aj na pomerne aktuálne rozhodnutie ESLP vo veci Guz proti Poľsku (rozsudok zo dňa 15.10.2020, sťažnosť č. 965/12), v ktorom ESLP posudzoval porušenie článku 10 Dohovoru v kontexte uznania viny v disciplinárnom konaní (postihom bolo upozornenie sudcu – obdoba slovenského napomenutia) pre porušenie dôstojnosti funkcie sudcu, z ktorého vyplýva, že diskusia, či kritika týkajúca sa fungovania súdneho systému (či napríklad aj trestných orgánov) je nevyhnutná pre každú demokratickú spoločnosť a spadá do verejného záujmu. Zásah do slobody prejavu môže mať zmrazujúci účinok na výkon tejto slobody. Pri sudcovi je nutné brať do úvahy aj to, či konanie sudcu bolo motivované verejným záujmom ako aj to, či sa týkalo alebo netýkalo jeho rozhodovacej činnosti. Pokiaľ sa netýkalo jeho rozhodovacej činnosti a pokiaľ neprekročilo medze (štandardy) slušnosti, potom nemohlo znevážiť dôstojnosť funkcie sudcu. Pri možnom obmedzení slobody prejavu disciplinárnym postihom je preto nutné zachovať rovnováhu medzi potrebou chrániť autoritu súdnictva a ochranu práv iných, a na strane druhej, potrebou chrániť právo na slobodu prejavu sudcu, pričom je nutné dôsledne skúmať, či je skutočne postih nevyhnutný v demokratickej spoločnosti v zmysle článku 10 ods. 2 Dohovoru.
Nepochybne možno poukázať aj na právny názor disciplinárneho senátu Najvyššieho správneho súdu Českej republiky, ktorý v rozhodnutí sp. zn. 16Kss 1/2017 zo dňa 24.05.2017 uviedol, že sudca, napriek svojim zákonným povinnostiam, zostáva človekom z mäsa a kostí, s rozumom, ale aj citom a nie je subsumpčným automatom, ktorý je naprogramovaný na mechanické, emócií a inklinácií zbavené rozhodovanie. Sudca ako každý iný človek žije v určitom vzťahovom a sociálnom prostredí, ktoré je tvorené pradivom vzťahov rodinných, priateľských, kolegiálnych, či iných. Miluje aj nenávidí, fandí, oškliví si, má bežné ľudské predsudky. Prostredie, v ktorom sa pohybuje, a skrátka a dobre jeho ľudská nátura ho nepochybne určitým spôsobom formuje a ovplyvňuje, čo sa premieta aj v jeho rozhodovacej činnosti. Predstava, že sudca sa uzatvorí pred okolitým svetom vo všetkej jeho pestrosti a zložitosti do akejsi klauzúry a tým sa stane nestranným a nezávislým, je nepochybne naivná. Najvyšší správny súd ČR vo svojom rozhodnutí zvýraznil, že sudca, ktorý je odbornou komunitou uznávaný, nebojí sa komunikovať a diskutovať, a to aj veľmi otvorene, o odborných otázkach, a pritom dáva jasne najavo, že neslúži nikomu a ničomu, je tým najlepším reprezentantom súdnej moci.
Podávatelia podnetu v tomto smere poukázali taktiež na jedno rozhodnutie a to Ústavného súdu ČR, ktoré sa však týkalo prípadu, v ktorom sudca publikoval satirický text so zreteľným politickým podtextom, čo určite nie je prípad môjho článku.
Záver
Vzhľadom na uvedené skutočnosti som názoru, že podnet vyšetrovateľov je absolútne nedôvodný.
Napriek tomu, že som sa nikdy publikačne nevyjadroval k veci, v ktorej sú podávatelia podnetu trestne stíhaní a ani k prípadom, ktoré podľa médií mali vyšetrovať (ak som sa konkrétne vyjadroval k niektorým prípadom, ktoré boli realizované za posledné dva roky tak to bola len Búrka a Víchrica, pretože sa týkali justície), majú títo vyšetrovatelia voči mojej osobe zjavnú antipatiu (nie je mi jasné prečo). Ako hovoria Česi, majú na mňa „spadeno“ (česi toto slovo veľmi pekne definujú tak, že „na někoho či na něco máme zálusk, obvykle ne s úplně kladnými úmysly“).
Tento môj názor možno vyvodiť už len z toho, že v čase rozhodovania krajského súdu o sťažnosti ohľadne ich väzby namietali moju zaujatosť (čo viem z médií) a to napriek tomu, že som vo veci vôbec nerozhodoval, bol som dokonca na dovolenke (na dovolenku som pritom nastúpil ešte v čase, keď tá vec ani nebola predložená na krajský súd).
Po námietke zaujatosti teraz nasleduje podnet na moje disciplinárne stíhanie a tak mi to trochu pripomína vystupňovanú snahu vyšetrovateľov (alebo polície?) nielen diskreditovať moju osobu (po námietke zaujatosti a podnete na disciplinárne konanie už môže nasledovať zrejme len trestné stíhanie), ale aj o snahu zastrašiť ma v mojej publikačnej činnosti (všetci predsa vieme, že podávatelia podnetu sú v médiách prezentovaní ako vplyvné osoby v polícii a na ich podnet sa možno pozerať aj touto optikou).
Text: Peter Šamko, pravnelisty.sk