Doprava je dôležitým elementom v každom kúte našej republiky. Kto často cestuje vlakom či autobusom vie, že u nás sú v tejto sfére veľké rezervy. A nielen tie, ale aj problémy, o ktorých by vedeli najlepšie rozprávať tí, ktorí často cestujú.
Ministerstvo dopravy síce koncom roka predstavilo nový grafikon, kritiky naň sa však znieslo zo všetkých strán neúrekom. Niekde chýbali spoje, inde zase nenadväzovali autobusy na vlaky a naopak. Zdá sa, že v Nitrianskom kraji by aspoň tá „symbióza“ medzi vlakmi a autobusmi mohla fungovať, ba v pláne je ešte jeden bonus – jeden cestovný lístok. Ako v statuse priznáva Mesto Nitra, spolu s nitrianskou župou chcú pracovať na integrovanej verejnej doprave.
Kto si počká, ten sa dočká – možno
Mesto Nitra a Nitriansky samosprávny kraj podľa magistrátu potvrdili spoločný cieľ zaviesť integrovaný dopravný systém a zatraktívniť tak verejnú osobnú dopravu na území kraja. „Moderný systém verejnej dopravy bude pozostávať zo všetkých druhov verejnej dopravy, teda z vlakov a autobusov prímestskej aj mestskej hromadnej dopravy zahŕňať celé územie kraja, umožňovať cestovanie na jeden cestovný doklad bez ohľadu na prestupy či použité druhy dopravy, pri jednotných prepravných a tarifných podmienkach a vzájomne zosúladených cestovných poriadkoch,“ hlása nitrianska radnica.
Zavedenie prestupnej tarify v rámci prímestskej dopravy sa podľa Mesta Nitra predpokladá v 2. polroku 2025, spustenie časovej tarify v Nitre v 1. polroku 2026 a spustenie ostrej prevádzky integrovaného dopravného systému začiatkom 2. polroka 2027. A čo Nitrania a ľudia z okolitých obcí či miest? V diskusii sú nielen skeptickí, pretože vedia, ako to na Slovensku chodí, zároveň ale primátorovi Nitry aj županovi radia, čo by sa pre zlepšenie dopravy v Nitre a samotnom Nitrianskom kraji malo urobiť.
Dodo Púchovský