Spoločnosti Arriva na Slovensku sú pripravené zapojiť sa do projektov zavádzania vodíkových autobusov a budovania potrebnej infraštruktúry.
Môžu pritom využiť skúsenosti celej skupiny Arriva, ktorá je lídrom v inováciách v oblasti bezemisných technológií vo verejnej doprave. Podmienkou je vznik dlhodobých partnerstiev s objednávateľmi verejnej autobusovej dopravy, ktorými sú mestá a samosprávne kraje. Na medzinárodnom workshope o vodíkovej autobusovej doprave v Trnave, ktorý zorganizovala Národná vodíková asociácia Slovenska, to potvrdil Peter Nemec, generálny riaditeľ spoločnosti Arriva Trnava. Na Slovensku Arriva v súčasnosti zabezpečuje mestskú, prímestskú a inú autobusovú dopravu v Bratislavskom, Košickom, Nitrianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji.
„Efektivita vodíkových článkov sa neustále zvyšuje, vďaka čomu sa autobusy s týmto pohonom stávajú spoľahlivou alternatívou k vozidlám využívajúcim naftu. Zavádzanie vodíkových autobusov si však vyžaduje väčšie úvodné investície do nákupu vozidiel, ale aj do novej infraštruktúry zahŕňajúcej čerpaciu stanicu a samozrejme výrobu „zeleného“ vodíka,“ zdôraznil Peter Nemec. O tom všetkom už autobusový dopravca diskutuje s objednávateľmi verejnej dopravy, aby bolo možné využiť európske zdroje podpory pre rozvoj čistej verejnej dopravy bez emisií.
Workshop o vodíkových technológiách bol súčasťou stredoeurópskej H2 Bus Roadshow, počas ktorej si mohli záujemcovia vyskúšať jazdu vo vodíkovom autobuse. Dopravca Arriva Trnava využil testovanie na bežnej linkovej trase pre zber informácií od vodičov ohľadom jazdných vlastností, výkonu motora, zrýchlenia, jazdného komfortu, hlučnosti a tankovania. Ako uviedla spoločnosť v tlačovej správe, počas prvých 409 kilometrov v chladnom počasí dosiahla priemerná spotreba vodíka hodnotu 9,6 kg/100 km, teda 1,76 kWh/km. Vodiči veľmi pozitívne vyhodnotili celkové správanie sa autobusu v reálnych podmienkach chladnejšieho zimného obdobia, ako aj jazdné parametre autobusu.
Skupina Arriva sa v tomto roku zapojí do nových projektov zavádzania vodíkových autobusov v Spojenom kráľovstve a Holandsku, ale napríklad aj do tendra na nákup štyroch vodíkových vlakov, ktorý nedávno vyhlásila holandská Arriva.