Po Troch kráľoch, teda 7. januára, sa začínajú fašiangy. Obdobie tanečných zábav, maškarných zábav, bálov a plesov, končiace popolcovou alebo tzv. škaredou stredou.
Nitrania sa počas fašiangov radi zabávali aj v dávnej minulosti. Maškarné plesy a bály pripravovali jednotlivé profesijné cechy, či združenia. Na svojom plese sa zabávala aj úradnícka, statkárska či meštianska elita mesta a župy. Okrem tradičných maškarných plesov boli obľúbené aj tematické bály. Ich dopredu predpísaný kolorit museli veľmi precízne dodržať všetci účastníci. Podľa zápisu v nitrianskej kronike sa konal napríklad rokokový bál. Bálové toalety s dopredu určeným štýlom šili miestne krajčírky podľa predpísaných strihov, pohotovo predávaných v slávnom kníhkupectve pána Husára. V Nitre bol mimoriadne obľúbený aj purimový bál, organizovaný pri príležitosti židovského nového roka.
K pestrosti spoločenskej prestíže prispievali najmä dôstojníci miestnej posádky a Zbor dobrovoľných hasičov. Ich slávnostné mundúry boli ozdobou plesovej atmosféry a už svojím slávnostným príchodom na ples vzbudzovali obrovský rozruch. Nejednej slečinke stúplo sebavedomie, ak ju do tanca vyzval v uniforme odetý oficier.
Honosnejšie plesy či bály boli aj v tom čase prejavom spoločenskej prestíže. Pre mešťanov prinášali skvelú príležitosť na rozptýlenie a zároveň slúžili na zoznámenie sa mladých ľudí a dohodnutie sobášov.
Skutočná plesová mánia sa však nielen v Nitre, ale aj v ďalších mestách a mestečkách, rozprúdila až koncom 19. storočia. Všetky bály a plesy komentovali miestne noviny. Zverejňovali mená účastníkov a podrobne popisovali slávnostné oblečenie jednotlivých účastníkov plesu.
Popri čardáši kraľoval valčík, pred vojnou sa rozšírilo cudzokrajné tango, ktoré si postupne podmanilo celý svet. Do Nitry ho v kaviarni Schiller zaviedol v roku 1914 učiteľ tanca a spoločenského správania Jozef Ziegler, ktorý sa do mesta pod Zoborom prisťahoval z Budapešti. Fašiangy ukončila popolcová, alebo tzv. škaredá streda.
Tento rok pripadne na 2. marca. Po nej nastupuje 40-dňový predveľkonočný pôst, ktorý urobí bodku za všetkými radovánkami a zábavami. Pandémia a s ňou súvisiace obmedzenia, nám ani v minulom a ani v tomto roku nedovoľuje zabaviť sa na plesoch.
(syn)