V roku 2000 predstavila spoločnosť Sharp prvý telefón s digitálnym fotoaparátom na svete a začiatkom roku 2010 ho mali takmer všetky mobilné telefóny.
S týmto trendom ľudia postupne prestávali mať záujem o klasické fotoaparáty. Dvojročná pandémia s výrazne eliminovaným cestovaním tento stav ešte viac prehĺbila. Z kamenných obchodov sa naviac takmer tretina predajov presunula do online prostredia.
„Trh s fotoaparátmi celosvetovo klesá a zároveň sa mení. Príčina je primárne v náhradách vo forme mobilov, v prípade ktorých sú zabudované fotoaparáty stále kvalitnejšie,“ vraví David Fuchs, predseda predstavenstva spoločnosti Agora DMT, ktorá na Slovensku distribuuje foto techniku a športovú techniku rôznych značiek.
Takto sa pochovávajú lopatky veterných mlynov. Je to neuveriteľné a nepochopiteľné
To potvrdzuje tiež tlačová hovorkyňa spoločnosti Datart Olga Dolínková. „Pokles predajov je hlavne v prípade bezzrkadloviek, kde sa prejavil taktiež nedostatok čipov, a tým pádom aj problémy s dodávkami tovaru,“ dodáva.
V čase koronavírusovej pandémie, kedy boli kamenné predajne zavreté, došlo k výraznému prechodu od fyzických nákupov do online prostredia. Podľa Davida Fuchsa veľké množstvo odberateľov v prípade objednávok z domova zostala aj naďalej. „V súčasnej dobe, kedy sú obchody už štandardne otvorené, je možné povedať, že podiel online predajov vzrástol o 20 až 30 % oproti fyzickým nákupom v predajniach,“ uvádza. Spoločnosť Agora DMT podľa Fuchsa naopak v prípade predajov bezzrkadloviek zaznamenáva neustály nárast. Tie sú oproti zrkadlovkám menšie, ľahšie a výkonnejšie než zrkadlové a kompaktné fotoaparáty.
Taktiež v prípade techniky a príslušenstva k fotoaparátom sa prejavuje prechod k smart telefónom. „Najväčšie výpadky v dodávkach sú v prípade pokročilej techniky pre amatérov, kde sa ceny pohybujú v rozmedzí medzi 400 – 800 €. Záujem je v súčasnej dobe hlavne o produkty vo vyššej cenovej hladine nad 2 400 €, ktoré nakupujú profesionáli,“ dopĺňa Olga Dolínková. „Z fotopríslušenstva bol v posledných dvoch rokoch najväčší záujem o produkty z kategórie akumulátorov, negatívov a kinofilmov, statívov a objektívov,“ dopĺňa Kristýna Hořovská z nákupného portálu Zboží.cz.
Muž s opičími kiahňami napísal email do Českej televízie: Kritizuje publikované ilustračné fotky!
Aj ona registruje pokles predajov v oblasti fototechniky, verí ale, že záujem o ňu bude opäť stúpať. „Je potrebné vziať v úvahu aj to, že v dobe pandémie bolo cestovanie a spoločenské udalosti značne obmedzené, čo sú práve chvíle, ktoré si ľudia chcú zachytiť na fotografiách. Dochádzalo tak aj k poklesu potreby fotografického vybavenia, čo sa môže v tomto roku zmeniť,“ dodáva.
Tomu môže nahrávať aj konkurencieschopnosť predajcov. Ceny, za ktoré ľudia u nás fotoaparáty a techniku nakupujú, sa výrazne neodlišuje od zahraničia, sortiment je pritom zrovnateľný. „Foťáky sa u nás predávajú za podobné ceny ako napríklad v Rakúsku či Nemecku. Avšak v týchto krajinách je kúpna sila nezrovnateľne vyššia, preto sú štandardné foťáky vnímané ako štandardný tovar, zatiaľ čo u nás môžu byť vnímané ako tzv. luxusný tovar,“ uzatvára David Fuchs.
(jn)