Ako sa darí novému predsedovi Nitrianskeho samosprávneho kraja vo funkcii? Ako sa mu spolupracuje so zastupiteľstvom a aké sú ich spoločné priority? Župan je „premiérom“ kraja a dobrý premiér vždy kladie záujmy ľudí na prvé miesto, tvrdí Branislav BECÍK. V rozhovore sa dozviete viac.
Uplynulo už pomyselných sto dní od vášho zvolenia za predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja. Donedávna vás však verejnosť vnímala ako starostu Dvorov nad Žitavou. Viete pomenovať základné rozdiely medzi starostovskou a županskou funkciou? Majú aj niečo spoločné?
V prvom rade obe funkcie majú byť službou verejnosti, a tak to aj vnímam. Už počas môjho „starostovania“ som cítil obrovskú zodpovednosť za každého občana v našej obci. Rovnako to pociťujem aj ako župan, len s rozdielom, že hranice zodpovednosti sa rozšírili na celý náš kraj. Ihneď ako som sa ujal funkcie predsedu NSK som vyhlásil, že dvere na Nitriansku župu sú pre každého otvorené – a to sa aj snažím každý deň dodržiavať. Denne absolvujem na úrade množstvo stretnutí, vnímam problémy a potreby našich občanov, firiem, nadácií a hoci je môj kalendár plný na niekoľko týždňov vopred, vždy sa snažím nájsť termín pre každého, kto potrebuje radu alebo pomoc.
Do županského kresla ste zasadli prvýkrát, čo vás motivovalo uchádzať sa o zvolenie ?
Vnímal som, že náš kraj dlhodobo nevyužíva svoj plný potenciál a v poslednom čase dokonca stagnuje. Chcel som priniesť zmenu, vďaka ktorej sa v Nitrianskom kraji bude žiť lepšie a kraj sa bude rozvíjať. Zmenu, ktorá zlepší naše zdravotníctvo aj školstvo – čo je v silách aj kompetencii Vyššieho územného celku.
Podarilo sa vám neuveriteľné: s prevahou ste prevalcovali doterajšieho župana NSK Belicu. Čomu pripisujete tento úspech?
Jemne Vás poopravím. Pána Belicu som neprevalcoval ja, ale občania-voliči, ktorí stáli za mojou víziou rozvoja kraja. Jemu vystavili vizitku, mne dali príležitosť meniť kraj. Ľudia mali možnosť výberu medzi dvoma alternatívami. Pokračovať v tom, čo tu bolo doteraz, alebo dať priestor novým myšlienkam, efektívnejšiemu rozvoju kraja. Krajská samospráva dlhodobo stagnovala, investičný dlh narástol do obrovských rozmerov. Pozrite sa na cesty, mosty, zariadenia sociálnych služieb, školy… Od môjho nástupu sa roztrhlo vrece s dlhodobo neriešenými, niekde aj havarijnými stavmi, na každom kroku môžete vidieť schátraný majetok. Toto všetko sa dlho ležalo ladom.
Nehovoriac o investičných euro-projektoch. Tie sme našli v žalostnom stave. Samosprávnemu kraju hrozili korekcie v hodnote niekoľko stotisíc eur. Túto hrozbu sa nám však intenzívnou prácou podarilo odvrátiť. Ak by sme v krátkom čase neboli zasiahli, dnes by tieto investície museli byť dofinancované z vlastných rozpočtových zdrojov kraja, čo by zas malo dopad na zníženie kvality služieb, ktoré kraj poskytuje svojim obyvateľom. A to som nemohol dovoliť. Je to všetko o tvrdej robote. Ako starosta som za tie roky nepoznal úradné hodiny obecného úradu. Rovnako tak je tomu aj na župe.
Aké máte zastupiteľstvo (čo sa týka rozloženia politických síl) a ako sa vám s poslancami zatiaľ spolupracuje ?
Kto za akú stranu sedí v krajskom parlamente si viete pozrieť aj sami. Na to sa asi ani nepýtate. Ja nehľadím na poslancov podľa ich politickej príslušnosti. Do zastupiteľstva ich zvolili občania rovnako ako mňa. Intenzívne však vnímam ochotu poslancov podporovať napredovanie kraja, čo je naším spoločným cieľom. Máme za sebou dve riadne zastupiteľstvá, blíži sa tretie. Môžem jednoznačne vyhlásiť, že pracovná atmosféra počas rokovaní je konštruktívna, zatiaľ sme s poslancami vždy našli spoločnú reč. O tom svedčí aj množstvo schválených materiálov, ktoré významným spôsobom zmenia kvalitu života obyvateľov nášho kraja.
Na funkciu ste sa dostali po období pandémie, ocitli sme sa však v ťažkej (aj) energetickej kríze. Improvizujete, alebo máte pripravené riešenia, ako z tejto krízy von, alebo ako zmierniť dopady krízy na fungovanie inštitúcií a ľudí žijúcich v Nitrianskom kraji ?
Pani redaktorka, tu nie je priestor na pokus a omyl. V našom kraji žije bezmála 680-tisíc obyvateľov, ktorí pravidelne využívajú služby krajskej samosprávy, preto nie je priestor na zlé rozhodnutia. Trvám na systémových riešeniach, ktoré aj presadzujem.
Teraz k energetickej kríze. Možno si spomínate, že minulé leto som – ešte ako starosta – stál pred chladiacimi vežami atómovej elektrárne v Mochovciach a pýtal som sa vlády, prečo stále rastú ceny energií. Odpoveď však neprišla. Pozrite sa na priepastné rozdiely medzi výrobnými nákladmi energetických firiem a štátom určenými zastropovanými cenami plynu a elektriny. Vláda nechráni vlastných občanov, musia zasiahnuť mestá, obce a župy, ktoré však na to nemajú dosť finančných prostriedkov.
Ale poďme k systémovým opatreniam, ktoré začala župa mojím príchodom realizovať. Hlavným cieľom je zníženie spotreby energií. To však nemôže byť realizované na úkor klientov v zariadeniach sociálnych služieb a na úkor našich stredoškolákov znižovaním teploty v budovách počas zimných mesiacov. Úsporu dosiahneme synergickým efektom zatepľovania budov ruka v ruke s rekonštrukciou kotolní. Dal som jasný pokyn, ak sa ide zatepľovať budova, musí byť zrekonštruovaná aj kotolňa. Načo by sme menili plášť na budove, keď k únikom by dochádzalo v kotolni? Načo opravovať kotolňu, keď nám ostane „deravá“ budova? To je jednoduchý sedliacky rozum. Momentálne finišujeme s pasportizáciou svietidiel v zariadeniach sociálnych služieb. Je predpoklad, že v druhej polovici tohto roka dôjde k výmene energeticky náročných svietidiel za tie úsporné. Pokračovať budeme ďalej na stredných školách. Taktiež pripravujeme projekt elektronického monitoringu spotreby energií, ktorého cieľom bude presne zadefinovať energeticky najnáročnejšie objekty a následne máme pripravené efektívne riešenia. Takto usporené peniaze vložíme späť do systému, teda do zvýšenia kvality poskytovaných služieb.
Všimla som si, že vo vašich výstupoch často hovoríte o ľuďoch, to tu zvykom nebývalo (skôr sa hovorilo o inštitúciách a zariadeniach v kompetenciách NSK). Ako vie župan ovplyvniť kvalitu života obyvateľov vo svojom kraji?
Župan je „premiérom“ kraja a dobrý premiér vždy kladie záujmy ľudí na prvé miesto. Či to tak bývalo aj v minulosti v našom kraji nechávam na posúdení našich občanov. Ľudia sú pre mňa tou najväčšou prioritou a zároveň aj inšpiráciou. Počúvam ich problémy, zaujímavé podnety a spoločne hľadáme cestu, ako spraviť život v našom kraji lepším. Pre všetkých.
Aká je spolupráca medzi vami a primátormi miest v našom kraji ? V čom spočíva? Viete vy, ako župan, zlepšiť napríklad, kvalitu bývania, dopravy, v krajskom meste?
V priebehu pár týždňov som si podal ruku s takmer každým starostom alebo primátorom v našom kraji. Vypočul som si, čo ich v danej obci trápi a v čom potrebujú pomoc od VÚC. Ako som už neraz povedal, u mňa majú vždy dvere otvorené a na každý problém sa budem snažiť nájsť riešenie.
Patríte k 50+? Aké sú vaše šance na trhu PRÁCE? Hovorí o tom kariérna mentorka Dáša POLIEVKOVÁ
Mesto Nitra má ako krajské mesto mnoho problémov. Zásadným je doprava. Minulý týždeň som sa stretol na pracovnom rokovaní s primátorom mesta a podrobne sme si rozobrali najväčšie problémy a ako vie mestu v tomto smere pomôcť samosprávny kraj. Riešenie dopravy na križovatke „Klimak“, výstavba novej okružnej križovatky na ceste druhej triedy pred Lužiankami, prepojenie Jeleneckej a Vašinovej ulice, vybudovanie bus pruhu na Dobšinského ulici a mnoho iného. Vieme pomôcť, samozrejme, a aj pomôžeme. Ale na druhej strane nemôžu všetky problémy mesta skončiť na pleciach samosprávneho kraja. Spolu s primátorom hľadáme spoločné riešenie, mesto musí na týchto projektoch participovať aj finančne. Samosprávny kraj sa potrebuje pri výkone svojej pôsobnosti starať o všestranný rozvoj celého svojho územia. Preto pripravujeme zásadnú zmenu v dotáciách, ktoré kraj každoročne poskytuje – napríklad na šport, kultúru, obnovu národných kultúrnych pamiatok a iných oblastí. Veľkú časť podpory chceme presmerovať práve do miest a obcí, ktoré trpia neľahkou finančnou situáciou. Obce si budú môcť za tieto peniaze obnovovať alebo budovať verejnoprospešnú infraštruktúru, ako detské ihriská, chodníky, kamerové systémy… Tu budú občania najviac cítiť pomoc samosprávneho kraja.
Pýtate sa taktiež na zlepšenie kvality bývania a ja by som vám mohol „po starom“ odpovedať, že toto ozaj nie je kompetencia samosprávneho kraja. Ja s touto filozofiou nesúhlasím, odvolávať sa na kompetencie a sedieť so založenými rukami. To nie je môj štýl. Samosprávny kraj má vo svojom vlastníctve množstvo nevyužitých budov, ktoré dávno neplnia svoj účel a systematicky chátrajú. Rozhodli sme sa ich využiť a ako prvý samosprávny kraj vôbec sme rozbehli projekt nájomného bývania. Momentálne pripravujeme architektonické štúdie, ktoré nám zodpovedajú základnú otázku, či sú budovy vhodné na tento účel alebo nie. Zatiaľ sa ukazuje, že áno. Plánujeme takto podporiť mladé rodiny s deťmi, ktoré si v dnešnej ťažkej sociálno-ekonomickej situácii nedokážu zabezpečiť vlastné bývanie. Poskytneme im štartovacie byty a dáme im šancu postaviť sa na vlastné nohy.
Okrem dobrých ohlasov však zrejme vnímate aj tie negatívne… Za čo vás ľudia najviac kritizujú ?
Pokiaľ je kritika objektívna a pomôže mi lepšie vnímať náš kraj, som voči nej otvorený. Ľudia sú už vyčerpaní z politickej “nekultúry“ na Slovensku a niektorí sú už aj skeptickí voči politikom. Nemôžem im to zazlievať, keď vidím kam nás naši najvyšší činitelia za posledné tri roky dostali.
Vo funkcii ste začali zhurta, koľko zamestnancov ste doteraz prepustili a prečo? Má byť úradník zabetónovaný na roky v úrade, alebo to má fungovať inak? Ozaj, ako my obyvatelia kraja môžeme kontrolovať výkon úradu NSK vrátane poslancov?
Zamestnanca samosprávneho kraja vnímam v prvom rade ako človeka, ktorý musí pracovať v prospech občanov a nie vo svoj vlastný. To je základ. Kolegovia vedia, že ten, kto má chuť a ochotu pracovať, je vítaný. Práca zamestnancov musí prinášať benefity pre kraj a nie jeho stagnáciu. Úrad je tu pre občana, nie občan pre úrad. Pani redaktorka, toto je ťažká téma, ale aj tu budem hrať s odkrytými kartami, nemám čo tajiť. Verejná správa musí byť profesionálna, musíme mať vo svojom portfóliu odborne zdatných a zručných ľudí schopných plniť dôležité úlohy regionálnej samosprávy. Nie vždy tomu tak na našom úrade bolo. V minulosti boli do pracovného pomeru prijímaní ľudia, ktorí sa u nás učili základné zručnosti pri práci s počítačom. Úrad sa v mnohých prípadoch stal odkladiskom politických nominantov, priateľov a známych. Poznáte to určite aj vy, niektoré kone boli ťažné, niektoré chovné… Preto sme pristúpili k optimalizácii počtu zamestnancov, a to najmä z dôvodu zefektívnenia práce na jednotlivých organizačných útvaroch. Pracovný pomer sme ukončili s 25 zamestnancami a úrad ich neprítomnosť nijako nepocítil.
Ako základ efektívnej občianskej kontroly vnímam voľne dostupné informácie o činnosti úradu a poslaneckého zboru. Všetko zverejňovať, nič netajiť. Zverejnili sme dlhé roky skrývané kolektívne zmluvy, voľné pracovné miesta zverejňujeme na web sídle, obchodné zmluvy zverejňujeme zo zákona. Tak to má byť. Zaviedli sme online prenosy z rokovania zastupiteľstva. Obyvatelia kraja si vedia v priamom prenose alebo zo záznamu pozrieť prácu svojich volených zástupcov.
Čo všetko ako bežný obyvateľ môže na vašom úrade vybaviť – je tam vôbec odbor, ktorý rieši záležitosti obyvateľov ?
Pani redaktorka, všetky odbory nášho úradu sa sústreďujú na riešenie záležitostí obyvateľov. O tom samospráva je. Ako som povedal, úrad je tu pre občana, nie občan pre úrad. V našom portfóliu je 25 zariadení sociálnych služieb plus financujeme ďalších približne 70 neverejných poskytovateľov sociálnej služby, zabezpečujeme údržbu 2 500 km ciest v celom kraji, spravujeme sieť stredných škôl a školských zariadení vrátane internátov, sme zriaďovateľom dvoch polikliník (Šaľa, Štúrovo), zabezpečujeme prímestskú autobusovú dopravu… Takto by som mohol ešte dlho pokračovať vo výpočte všetkého, čím sme nápomocní obyvateľom kraja.
Podarilo sa vám už niečo od nástupu do funkcie v našom kraji zmeniť tak, že to považujete za úspech?
Zmenilo sa toho za ten krátky čas dosť a ďalšie pozitívne zmeny sú na ceste. V prvom rade sme potrebovali znížiť dopady energetickej krízy a inflácie na tú najzraniteľnejšiu skupinu obyvateľstva, ktorou sú dôchodcovia. Doteraz mali zľavnené cestovné v prímestskej autobusovej doprave len dôchodcovia nad 70 rokov, od 1. mája cestujú za jednotné zľavnené cestovné 30 centov všetci starobní dôchodcovia bez rozdielu veku. Taktiež posielame prvé peniaze na školské obedy pre našich stredoškolákov, ktorí si ich nemôžu dovoliť, pretože sa ich rodiny nachádzajú v hmotnej núdzi. Aj týmto spôsobom reagujeme na neustále sa zvyšujúce náklady domácností s deťmi.
Najviac však krívame na cestách II. a III. triedy a samozrejme na mostoch. Aj tu sa však ľady pohli. V priebehu pár dní očakávame dodanie vlastného finišera a cestného valca. Pod mojim vedením sa historicky prvýkrát začnú veľkoplošné opravy ciest vlastnými strojmi. Nebudeme tým pádom odkázaní na dodávateľov a lokálne opravy ciest si budeme riešiť vo vlastnej kompetencii. Aj tu viem zagarantovať, že takto dosiahnutá finančná úspora sa znova vráti do ciest. Mosty boli v tomto kraji dlhodobo zanedbávané, v priemere sa opravovali dva mosty ročne. Od začiatku tohto roka, po skončení stavebnej uzávery, sa našej vlastnej mostnej čate podarilo jednoduchými stavebnými úpravami opraviť už tri mosty. Plán na tento rok je opraviť ešte 27 mostov v kategórii poškodenia III. a IV. Na ďalších 20 najviac poškodených mostov v kategórii poškodenia VI. a VII. pripravujeme projektové dokumentácie s následnou okamžitou realizáciou opráv. Finančné prostriedky na ich opravu budeme čerpať z IUS (mosty nad 10 metrov) a mosty do 10 m budeme financovať z vlastného rozpočtu.
100 dní Hattasa vo funkcii: Hlúpa ignorácia a žiadne odpovede, toto je NÁŠ primátor?
Bezpečnosť na cestách je pre mňa jednou z priorít. Napríklad, bol dlhé roky nevypočutý starosta obce Jacovce. Na konkrétnom úseku cesty III. triedy, ktorá prechádza obcou, dochádza k častým dopravným nehodám. Vozovka má veľmi malú adhéziu, pričom na tento stav starosta upozorňoval roky. Riešenie sa našlo okamžite. Máme veľmi dobrú skúsenosť s aplikáciou emulzného mikro-koberca, ktorý niekoľkonásobne zvyšuje priľnavosť pneumatiky k vozovke. Finančne malá investícia, ktorá zachráni mnoho ľudských životov. Realizácia sa začína 3.mája 2023.
Uvedomujem si, že intenzívne pomáhať treba vo všetkých oblastiach. Pred voľbami som sľúbil skvalitniť život klientov v našich zariadeniach sociálnych služieb. Neostávam nikdy len pri sľuboch. Momentálne finišujeme s verejným obstarávaním na nákup 121 elektrických polohovateľných postelí s antidekubitným matracom. Tieto postele sa musia stať štandardom v každom našom zariadení. Mimoriadne takto uľahčíme prácu nášmu personálu a na druhej strane zvýšime komfort našim klientom. Keď mám ostať v sfére sociálnych služieb, za zmienku stojí aj pripravované spustenie prvého sociálneho podniku v podmienkach nášho samosprávneho kraja. Cieľom je nájsť prácu napríklad pre dlhodobo nezamestnaných ako aj hendikepovaných obyvateľov nitrianskeho kraja.
To však samozrejme stále nie je všetko. Začali sme práce na tzv. integrátorovi verejnej dopravy. Mojím cieľom je, aby človek mohol cestovať jedným lístkom prímestskou, mestskou ako aj železničnou dopravou. Týmto krokom dostaneme omnoho viac ľudí do verejnej dopravy a okrem benefitu pre obyvateľa významne prispejeme k zvýšeniu kvality životného prostredia. Nebojím sa povedať, že úspechov je za tak krátky čas mnoho. Mojím najväčším úspechom však bude spokojný obyvateľ kraja. Pri ňom celá moja práca začína a končí.
Blížia sa predčasné voľby. Budete v nich kandidovať za poslanca NR SR? Ak áno, prečo?
O tom, či budem alebo nie, rozhodne predsedníctvo strany HLAS – sociálna demokracia. Určite ale ako poslanec NRSR by som získal ďalšie možnosti ako pomôcť nášmu kraju. Z mandátu poslanca by som vedel zabezpečiť lepšiu spoluprácu a koordináciu medzi týmito dvoma orgánmi, čím by sa mohli rýchlejšie a efektívnejšie riešiť problémy a potreby regiónu. Rovnako by som mohol efektívnejšie presadzovať záujmy a potreby kraja pri tvorbe zákonov na národnej úrovni.
Pýtala sa Hena Ďurovová, foto fb Branislav Becík